(anderstalige) artikels herproduceren van anderen

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

(anderstalige) artikels herproduceren van anderen

#1 , 04 feb 2016 08:30

Dag Juridischforum,

Ik ben op zoek naar het antwoord dat ik nogal moeilijk op internet lijk te vinden. Ik zie namelijk veel dat bepaalde nieuwssites vaak dezelfde soort artikels gebruiken en dit geoon overnemen van een andere krant of site. Of sites die top10/20/... lijstjes hebben die dan worden overgenomen door andere (eventueel anderstalige) nieuwssites.

Omdat ik een eigen website/webshop heb zou ik graag wat relevante blogberichten schrijven en eventueel artikels hergebruiken van andere websites zoals de bovenstaande dat doen om meer traffic op mijn site te krijgen. Maar hoe zit de wetgeving nu in mekaar zodat dit in vrede kan gedaan worden? Heeft iemand hier goede documentatie van?


Danku

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2016 08:38

Daar moet je eerst toelating voor hebben van de schrijvers van die blog.

Bij kranten is dit anders die betalen aan Belga voor hun nieuws in de vorm van abonnement, mocht het zo zijn zoals u denkt dan had er maar één krant journalisten de andere pikten hun artikels in.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 04 feb 2016 08:46

Hoe doet een Amerikaanse site als Buzzfeed dat dan, of hoe hergebruikt de Vlaamse site Newsmonkey content van Buzzfeed?

http://newsmonkey.be/article/56498
Hier is bijvoorbeeld alles gewoon overgenomen met onderaan een vermelding "Bron: Buzzfeed"


(ik kon deze vraag niet schrijven zonder merkvermelding, ik pas het aan bij een antwoord, gelieve dit bericht niet te "quoten" dus)

Reclame

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2016 08:54

De weten zijn in Amerika totaal anders dan hier in Europa, zeker als het op copywrite aankomt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 04 feb 2016 09:20

Hoe doet een Amerikaanse site als Buzzfeed dat dan, of hoe hergebruikt de Vlaamse site Newsmonkey content van Buzzfeed?

http://newsmonkey.be/article/56498
Hier is bijvoorbeeld alles gewoon overgenomen met onderaan een vermelding "Bron: Buzzfeed"


(ik kon deze vraag niet schrijven zonder merkvermelding, ik pas het aan bij een antwoord, gelieve dit bericht niet te "quoten" dus)
Die kopen ook hun artikels, of ze maken ze zelf. Denk maar niet dat je in de VS de copyright wetten aan je laars zult lappen.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 04 feb 2016 11:56

Of sites die top10/20/... lijstjes hebben die dan worden overgenomen door andere (eventueel anderstalige) nieuwssites.
Dergelijke gelijkaardige berichtjes worden nogal eens doorgestuurd door persbureau's als Belga, met de bedoeling wat reclame te maken voor het één of het ander, vandaar dat die op diverse krantenwebsites zo erg op elkaar lijken. Krantenwebsites hangen overigens aaneen van de copy en paste. U hebt altijd wel citaatrecht, maar de lijn van wat nog citeren is en wat het gewoon klakkeloos overnemen is, is vaak niet duidelijk te trekken. Zo lang u zich beperkt tot één of twee zinnen, zal dit wel geen probleem vormen. Mits bronvermelding uiteraard.

A.Hoebeeck
Topic Starter
Berichten: 54

#7 , 04 feb 2016 19:39

Kan ik voordeel halen door engelstalige (Amerikaanse) teksten te hergebruiken? Hoe kan ik de fair use act interpreteren?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#8 , 05 feb 2016 15:44

Weinig ervaring mee. Op zich is het ruimer dan de Belgische auteursrechtelijke bepalingen, maar het situeert zich nog steeds in thema's als 'kritiek', 'parodie', 'nieuwsgaring', 'onderwijs', ... (lees: niet-commercieel gebruik) Het zou anders iets te makkelijk worden om teksten te stelen en je dan te beroepen op "fair use".

Het enige voordeel dat je zal halen is dat ze je minder snel zullen betrappen :-). Voor de rest lijkt het me correct, en logisch, dat je als commerciële website gewoon je eigen content moet voorzien of moet betalen voor content die je van anderen gebruikt.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”