Gedichten verzenden via email / online

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Gedichten verzenden via email / online

#1 , 16 dec 2015 12:54

Ik treed nu al enkele jaren op met m'n poëzie tijdens poëzie-evenementen in binnen- en buitenland. Ik krijg vaak de vraag van mensen in het publiek of ze mijn gedichten ergens kunnen nalezen, maar voorlopig heb ik er altijd bewust voor gekozen om met mijn poëzie op te treden eerder dan ze te publiceren online waar het contact met de lezer minimaal tot onbestaande is. Er is geen interactie tussen auteur/performer en publiek zoals dat wél is in een zaal met podium.

Nu heb ik in principe niets tegen het online verschijnen van stukjes van optredens (bv op YouTube of Vimeo of DailyMotion, , ...) maar ik vraag me af wat dit voor gevolg heeft aangaande mijn auteursrechten en copyright.
Dezelfde vraag stel ik me ook wanneer ik gedichten via email zou sturen aan iemand die daar naar vraagt. Dan zet je het gedicht niet online maar verstuur je het als attachment via Gmail, Hotmail/Outlook.com/...

De meeste zulke diensten (Google, Microsoft, Yahoo, ...) hebben een gebruikersovereenkomst waarin staat dat door gebruik van hun diensten, zij een (doorgaans) niet-exclusieve wereldwijde licentie krijgen om je bijdrage (= hetgeen je via hun servers verstuurt of openbaart) te vertonen, verspreiden, gebruiken, bewerken, ....
Dus ik vraag me af of het online zetten van clips van optredens, of het verzenden van een paar gedichten per email, iets verandert aan mijn recht om de gedichten te openbaren en verspreiden zoals ik het zelf wil (inclusief het recht om ze alsnog te publiceren in een boek op later tijdstip, of ze te gebruiken voor andere artistieke projecten)? Ik neem aan dat je je copyright en auteursrechten niet verliest door een simpele email of door een filmpje online?

Bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Myo
Berichten: 6

#2 , 16 dec 2015 17:04

Je kan het altijd naar jezelf mailen wanneer je iets nieuws af hebt.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”