(c) teken op documenten

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

(c) teken op documenten

#1 , 02 dec 2015 13:47

Indien ik documenten aan andere personen weggeef of verkoop, en ik zet daar gewoon (c) en mijn naam/firmanaam/referentie of iets dergelijks op, heeft dit dat enige waarde?

Zoniet, wat kan ik wel doen om te vermijden dat anderen deze documenten zouden verspreiden of kopiëren of aanpassen... ?
Maakt hetvolgende ook iets uit: mijn bedrijf is gevestigd in België, maar ik werk sporadisch ook in het buitenland (dit kan zelfs buiten de europese unie zijn).

Als ik google op copyright, vind ik wel heel wat terug, maar daarvoor niet steeds van toepassing in België.
Indien er iemand me kan helpen, of me een referentie kan aanraden (publicatie, boek, ...) waarmee ik iets ben, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 02 dec 2015 14:25

Het copyrightteken © is iets historisch vanuit de VS, heeft eigenlijk geen enkele bijzonder waarde meer. Uw werk geniet principieel automatisch auteursrechtelijke bescherming. Zie hier: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... l7xBUYwDw1
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 02 dec 2015 20:24

Bedankt voor de link, die ga ik alvast eens doornemen.
Op het eerste zicht hoef ik dus helemaal niets te doen.

Ik had toch graag iets van vermelding op mijn documenten gezet, om iedereen er aan te helpen "herinneren" dat het auteursrecht van toepassing is.
gezien het © teken toch wel bekend is, mag ik ervan uitgaan dat dit ook geen nadelige gevolgen gaat hebben?
Met andere woorden, © + mijn firmanaam in de footer van mijn documenten is beter dan niets (ook al is het helemaal niet noodzakelijk), en kan ook op geen enkele manier "tegen" mij /mijn bedoeling gebruikt worden?

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 dec 2015 12:14

Je kan het (c)-teken uiteraard gewoon gebruiken, ook al heeft het geen wettelijke waarde. Vaak wordt dit ook gewoon gedaan om aan te duiden wie de houder van het auteursrecht is en om mogelijke kopieerders toch iet of wat af te schrikken. Dit zal zich niet in negatieve zin tegen jou keren, tenzij je natuurlijk zelf plagiaat pleegt in het werk :-).

Als het gaat over een uitgebreider werk kan je, zoals veel boeken en websites ook doen, een vermelding maken waarin je zegt "Niets uit deze ... mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever/auteur."

Als je op zoek wil gaan naar meer info, zoek dan op 'auteursrechten' in België, niet op 'copyright'. Dat is een common law-term die Belgische juristen niet zullen hanteren.

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 03 dec 2015 19:38

Die eerste paragraaf van je is inderdaad wat ik tracht te bereiken.
De meeste van mijn documenten zijn procedures van één of enkele pagina's, dus enkel die (c) + mijn firmanaam in de footer zal toch moeten volstaan.

Die uitgebreide vermelding (niets uit deze ...) is wat te lang daarvoor, maar inderdaad een idee voor meer uitgebreide documenten.

En ja, ik was inderdaad niet op het juiste woord aan het googelen, maar met die link van de FOD economie was mijn frank gevallen...

Waarvoor dank!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”