Foto gebruik

Flice
Topic Starter
Berichten: 1

Foto gebruik

#1 , 13 nov 2015 22:28

Hallo,

Ik zit met enkele vragen rond het gebruik van foto's. Ik ben een moderator op een site waar veel jongeren op zitten. Het draait vooral rond paarden en je hebt er de mogelijkheid ze virtueel te fokken en te trainen. Je hebt ook de mogelijkheid foto's bij te voegen. Het is mijn taak toe te kijken of die foto's stock of niet zijn.
Op deze site worden de foto's meestal bewerkt en veel mensen werken ook met de foto's van bekende mensen. Hier ben ik niet volledig zeker rond het gebruik. De vragen die ik heb zijn de volgende:
-Is het toegestaan de foto's van bekende mensen te bewerken en te verkopen voor virtueel (nep) geld?
-Als dit niet is toegestaan, krijgt dan de site of de persoon die de foto's gebruikt problemen? Wat kan dit bijvoorbeeld inhouden?

De foto's worden nooit voor echt geld verkocht en worden ook niet voor reclame doeleinden gebruikt.

Groetjes,
Felicia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2015 11:58

Wettelijk gezien mag het eigenlijk niet.

Ik maak de veronderstelling dat de foto's beschermd zijn door het auteursrecht. Dit zal hoogstwaarschijnlijk het het geval zijn.

Je mag deze niet reproduceren of bewerken zonder de toestemming van de houder van de rechten (auteur zelf, vereniging, bedrijf, ...). Het doet er in beginsel niet toe of deze reproductie of bewerking verkocht wordt voor echt geld of "vals" geld. Je valt m.i. ook niet onder een van de uitzonderingen binnen de auteurswet.

De persoon die de reproductie of bewerking maakt kan hiervoor worden aangesproken. Als platform kan je onder bepaalde voorwaarden eveneens worden aangesproken, al is dit snel mogelijk als je gewoon informatie "doorgeeft" van de ene gebruik naar de andere, zonder dat je echt tussenkomt.

Lees artikel 12-15 eens van deze verordening: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32000L0031.

Het is een probleem dat vele platformen hebben, bv. ook ebay (merkinbreuken) en youtube (inbreuken op auteursrechten). Zorg dat je onmiddellijk actie onderneemt als je erop wordt aangesproken.

Dus, het is eigenlijk niet toegelaten, maar ik zou er niet al te veel van wakker liggen. Als de omvang redelijk beperkt blijft en de personen geen commerciële doelstellingen hebben, zie ik rechtenhouders niet te snel in actie schieten.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”