Naamsvermelding op aftiteling

Quest_
Topic Starter
Berichten: 2

Naamsvermelding op aftiteling

#1 , 07 nov 2015 13:53

Ik zou graag iets meer weten over auteursrechten of naamsvermelding.

Het zit zo dat kennis van mij meewerkt aan een voorstelling in onze stad. Deze persoon staat in voor het maken van een professionele PowerPoint en ingebouwde video's die op de achtergrond wordt afgespeeld, de hele voorstelling door. Nu overlaatst hebben zij eens alles doorgenomen en heeft deze persoon gezien dat alle personen die meewerken aan de voorstelling worden bedankt (de aftiteling), echter de persoon die de PowerPoint gemaakt heeft wordt nergens bedankt. Het ziet er dus naar uit dat de regisseur of het hoofd van de voorstelling (die deze aftiteling gemaakt heeft) met die eer wil weglopen.

Wat kan je hier dan aan doen? Is die regisseur verplicht om ook zijn naam te vermelden? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat deze persoon met de eer van iemand anders kan gaan lopen. Het is niet dat deze kennis een rechtzaak wil opspannen, dat kost je toch meer geld dat het je opbrengt, maar toch hoe kan je dit voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12902

#2 , 07 nov 2015 14:10

Wat is er contractueel overeengekomen?

Quest_
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 nov 2015 14:15

Dat weet ik helaas niet. Ik weet wel dat alle meewerkende personen wat betaald worden voor hun diensten.
Wat als het wel in het contract staat? Wat als het niet in het contract stond?

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 nov 2015 10:06

Het hangt er een beetje van af of het een presentatie is die voldoet aan het vereiste van "originaliteit".
Als hij de slides volledig zelf heeft ontworpen, een zeer originele schikking heeft gemaakt, visuals heeft gecreëerd misschien wel. Heeft hij gewoon een goede, professionele presentatie gemaakt met behulp van een standaard opmaakprofiel in Powerpoint, dan vermoed ik dat er geen sprake is van originaliteit.

Is er originaliteit? Auteursrecht is van toepassing => recht op vaderschap (naamsvermelding), tenzij contractueel anders overeengekomen.
Is er geen originaliteit? Auteursrecht is niet van toepassing => geen naamsvermelding, tenzij contractueel anders overeengekomen.

LeenW
Berichten: 12902

#5 , 09 nov 2015 10:52

Zoek dus eerst eens op wat er juist in het contract staat, dan kunnen we verder.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”