Eigendomsrecht ontworpen afbeelding en verlenen recht tot drukken

Sven_P
Topic Starter
Berichten: 1

Eigendomsrecht ontworpen afbeelding en verlenen recht tot drukken

#1 , 06 sep 2015 11:10

Beste Forumers

Reeds geruime tijd ben ik hier lurker. De tijd is gekomen om zelf een vraag te stellen.

Ik heb reeds enkele threads doorspit, en vind geen volledig sluitend antwoord.

Ik ben 29, particulier en werknemer bij de lokale overheid. Ik heb een idee tot een bepaalde afbeelding. Het is catchy, en ik zie het gebruikt worden op bv. relatiegeschenken, borden en hemden in heel België. Hieromtrent heb ik enkele vragen:

1 - Hoe kan ik volstrekt wettelijk gezien worden als eigenaar en bedenker van deze afbeelding. Ik heb reeds gelezen om dit te publiceren (telt online?), te deponeren (behoorlijk kostelijk) of bv. een factuur met datum te gebruiken ter bestelling van kaartjes mét de afbeelding. Wat is het meest sluitende?
2 - Hoe ga ik na of het nog niet bedacht is, zonder echt in mijn kaarten te laten kijken?
3 - Stel, ik wil de drukrechten "verhuren" (bij gebrek van correctere termen in mijn vocabulaire) aan een bedrijf die er vervolgens geld mee kan verdienen - hoe ga ik best te werk?

Hopend op een antwoord.

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2015 13:18

1: als je de afbeelding ontwerpt en het voldoet aan de voorwaarden om onder het auteursrecht te vallen, ben je reeds wettelijk gezien de eigenaar van het auteursrecht. De vraagt stelt zich eerder naar de bewijsmogelijkheden. Staat je naam op de afbeelding, dan word je, tot het tegendeel bewezen is, verondersteld auteur te zijn. Werk bijvoorbeeld met een groot watermerk op je afbeelding en geef de originele afbeelding enkel vrij aan bedrijven die hiervoor betalen.
Online publiceren is ook ok, zorg er wel voor dat je een manier vindt waardoor je niet zomaar kan "foefelen" met de datum. Een iDepot is redelijk sluitend, maar kost uiteraard weer wat meer. Je kan je ook aansluiten bij een beheersvennootschap, waar je een depot kan doen (http://www.sofam.be/nl/13/Depot).

2: zelf online zoeken. Er bestaat geen databank met alle auteurswerken, itt bv merken of patenten. Het bedenken op zich maakt uit niet uit. Het is de specifieke uitwerking die van belang is.

3: correcte term is licentie of overdracht van gebruiksrecht. Je regelt dat ofwel helemaal zelf (overeenkomst maken, rechten bepalen, vergoeding bepalen), je kan ze ook online zetten op een databank die het aanbod en de betaling regelt (bv https://www.shutterstock.com/), je kan je ook aansluiten bij een beheersvennootschap die een deel van je administratieve taken als auteur overneemt (www.sofam.be).

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”