Zou dit plagiaat zijn?

wanawar
Topic Starter
Berichten: 7

Zou dit plagiaat zijn?

#1 , 20 jun 2015 21:05

Hallo

Al enige tijd denk ik er over om een evenement te organiseren in België.
Het is een soort van benefietconcert waarvan de volledige winst naar een goed doel zou gaan.
In het buitenland bestaat dit project al en de bedoeling zou zijn om hetzelfde onder een andere naam hier in België te lanceren. Zou dit plagiaat zijn? Of is dit gewoon 'afkijken' bij de buren en hetzelfde doen?

Om het misschien met een voorbeeldje te staven;
Stel dat een een Duitse radiozender beslist om een benefiet te doen en dat zou doen onder de vorm van 'Het glazen huis' zoals StuBru dat deed. Ze behouden het concept (radiopresentatoren in een glazen huis doe geld inzamelen) maar promoten het onder een andere naam en hebben ook niet de intentie om gelinkt te worden aan de Belgische variant.
Zou dat in dit geval mogen of zou het plagiaat zijn?

Merci!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2015 10:24

Een twijfelgeval. Op zich is een idee of stijl niet echt te beschermen.
Wanneer dat idee echter goed is uitgewerkt door de eerste partij, begint de auteursrechtelijke bescherming wel te spelen. Mocht dit niet het geval zijn, zouden tv-concepten (big brother, the voice, ...) niet voor zoveel geld verkocht worden.

Het hangt er dus in grote mate van af hoeveel elementen je overneemt. Het feit dat het voor het goede doel is, maakt op zich niet zoveel uit, maar stemt de andere partij meestal wat gemoedelijker.

Als je graag eens bekijkt wat de rechtspraak zegt over het overnemen van formats, kan je wel eens googlen naar relevante zaken. Dit lijkt me op zich wel interessant om eens door te nemen: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. De thesis heeft betrekking op tv-formats, maar kan wel naar analogie toegepast worden.

Je mag je concept altijd eens via pm doorsturen, als je graag wat meer gerichte feedback hebt.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 09 sep 2015 16:36

Het lijkt me, zeker als er geen commerciële doeleinden verbonden aan zijn, vreemd moest iemand daar problemen rond maken. Hoeveel events zouden we nog overhouden als we alle events die al elders eens georganiseerd zijn moeten bannen? Dan zouden er amper nog boekenlezingen, boekenbeurzen, sportwedstrijden voor het goede doel etc meer georganiseerd worden want die bestaan zowat overal. Lijkt me zeer vreemd mocht iemand aanstoot nemen aan het organiseren van zo'n event geïnspireerd op een gebeurtenis uit het buitenland. Bovendien is het niet met commerciële doeleinden, dus de vergelijking met pakweg The Voice of andere TV concepten lijkt me daar op te houden. Met zaken als The Voice, Big Brother, So You Think You Can Dance en consorten is behoorlijk veel geld gemoeid ; een kleinschalig event en zeker een benefiet event zijn een heel andere context.

Reclame

WP002
Berichten: 1480

#4 , 09 sep 2015 18:13

Het hangt m.i. ook af van hoe ver het concept gezocht is. Het concept 'verzoekplatenprogramma' waarbij luisteraars bellen en plaatjes kunnen bestellen bijvoorbeeld lijkt me te algemeen om te kunnen patenteren.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 sep 2015 13:14

Het hangt m.i. ook af van hoe ver het concept gezocht is. Het concept 'verzoekplatenprogramma' waarbij luisteraars bellen en plaatjes kunnen bestellen bijvoorbeeld lijkt me te algemeen om te kunnen patenteren.
Om misverstanden uit de wereld te helpen: op een radio of tv-concept kan je nooit een patent nemen. Een patent (of octrooi) beschermt uitvindingen (technisch karakter). Net zo min als je een "naam" kan patenteren of iets dergelijks.

Met betrekking tot deze vraag zijn er maar twee zaken van belang:
- valt het eerste uitgewerkte concept onder het auteursrecht: voorwaarde van "oorspronkelijkheid", eigen intellectuele schepping, persoonlijkheid auteur, enz.
- indien ja, is er sprake van reproductie of adaptatie zonder toestemming? Dan => inbreuk.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”