Beelden uit xbox (minecraft) auteursrechtelijk beschermd?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Beelden uit xbox (minecraft) auteursrechtelijk beschermd?

#1 , 16 jun 2015 11:53

Hi,
ik ben onlangs gevraagd geweest, hoe je beelden die uit een xbox komen, van het spel minecraft, hoe je die op een digitale drager kan zetten. Omdat ik dacht, dat zoiets auteursrechtelijk beschermd kan zijn, heb ik bij deze geen hulp verleend. Die persoon was een beetje kwaad/ontgoocheld , en melde mij dat er zoveel minecraft filmpjes op youtube staan. Maar het is niet omdat anderen het doen, dat zij kunnen vereisen, dat ik eraan meewerk.
Kan iemand hier duidelijkheid scheppen, hoe dit eigenlijk zit?
Ik heb wel al nota's gelezen, dat beschermd materiaal soms wel verdeeld mag worden, als doel zijnde op het oog van leren, maar dit zou dan bvb enkel mogen in schoolverband, of een erkende organisatie, die les geeft.
Een particulier zou dit niet mogen doen.
Ik vraag me af, of het meehelpen van dergelijke, en als er dus auteursrechten zou worden geschonden, ik ook aansprakelijk kan worden gesteld, als er tegen wordt opgetreden?
Vroeger weinig probleem, maar de dag van vandaag, soms heel gevoelig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 438

#2 , 16 jun 2015 12:51

De 'Terms of Service' (die juridische mumbo-jumbo die je klakkeloos aanvaardt als je software installeert) van Minecraft eens lezen. Daarin staat:

Binnen redelijke grenzen ben je vrij om te doen wat je wilt met screenshots en video's van de game. Met "in redelijkheid" bedoelen we dat je er geen commercieel gebruik van mag maken of er dingen mee mag doen die oneerlijk zijn of onze rechten negatief beïnvloeden. Als je video's van de Game naar videosites en streaming-sites uploadt, mogen er wel advertenties bij staan. Ga ook geen art resources rippen en deel ze niet uit, dat is niet leuk.

Geen probleem dus. Spelontwikkelaars laten dit toe omwille van de gratis publiciteit dat dit oplevert.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”