T-shirt met citaat

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

T-shirt met citaat

#1 , 17 apr 2015 00:46

Is er een legaal probleem met het laten maken van een t-shirt waarop een enkele (bekende) zin uit een boek staat, en dit t-shirt te dragen tijdens optredens op het podium (waarvan uiteraard foto's zouden gemaakt worden die nadien op mijn artistieke website zouden verschijnen) ?

Het lijkt me nogal vergezocht dat hier problemen over zouden komen, ik won ooit juridisch advies in waarin men zei dat je een citaat, zin uit songtekst of boek of zo, mag gebruiken in een gedicht, in een verhaal of boek, ... zolang het geen hele paragrafen overnemen is maar slechts 1 of een paar zinnen. Dus dan vermoed ik dat zo'n shirt ook geen probleem vormt?

Ik zou sowieso er niet mee zitten zo'n shirt te dragen gezien er al in omloop zijn met dit citaat ; echter ik zou het shirt graag dragen voor m'n optredens, waarvan foto's op m'n website zouden komen te staan. Ik ga het nu misschien ver zoeken, maar bon, better safe than sorry :)

Nuance 1: het citaat werd al in een videoclip van een muziekgroep gebruikt, en ik zou een screenshot daarvan willen gebruiken voor een eigen t-shirt te bedrukken. Omdat lettertype en kleur die zij gebruiken mooier is dan de lettertypes en kleuren die ik zag bij de reeds in omloop zijnde T-shirts waar diezelfde zin op staat.

Nuance 2: het gaat om de erg bekende zin "Love is the Law, Love under Will" uit het beruchte "Book of the Law" van Aleister Crowley, die al behoorlijk lang overleden is (exacte jaar van overlijden zou ik even moeten opzoeken). De zin dook al in tal van sites, boeken, documentaires, een videoclip, en inderdaad T-shirts op. En voor iemand me verdenkt van duistere praktijken: hoewel het boek zelf behoorlijk obscuur is, is die ene zin heel betekenisvol gezien het een metaforische uitdrukking is voor de filosofie dat men zijn ultieme droom moet nastreven als hoogste doel, maar dat respect voor de medemens daar nog boven staat. Ik vind het een mooie gedachte, mooie filosofie, en mooie metafoor. Er lopen zelfs mensen rond met tattoos van die zin of van andere zinnen uit hetzelfde boek (de rest van dat boek is minder m'n ding, net zoals ik Crowley op een paar zinnen na een behoorlijk freaky figuur vind... maar hij heeft een handvol citaten die wél erg mooi zijn en los kunnen gezien worden van zijn hele "leer")

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#2 , 27 apr 2015 00:43

Iemand?? Heb het advies ietwat dringend nodig ...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 27 apr 2015 07:52

Auteursrecht: in principe 70 jaar te rekenen vanaf het eerste jaar na de dood van de auteur. Crowley (staat niet op mijn boekenplank maar google is uw vriend) stierf in 1947. Dus we zitten aan 67 jaar. Je mag inderdaad in een beperkt aantal gevallen een citaat etc gebruiken maar dit is dan voor doeleinden van kritiek, onderzoek, onderwijs etc. Het bedrukken van T-shirts lijkt me daar niet onder te vallen. Is het voor persoonlijk of commercieel gebruik?

Ander probleem: het lettertype. Afhankelijk van wat het is kan dat beschermd zijn, zodat je op zijn minst een gebruiksrecht moet hebben op de 'font' zelf. Eénmaal je er een gebruiksrecht op hebt mag je ermee printen, bedrukken...wat je wil, maar niet het lettertype zélf doorgeven. Wetgeving hierover verschilt tussen de VS en Europa. Die screenshot van een video is nóg een andere kwestie :mrgreen:

Lees hier eens na:

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... T3OYGM1AxE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 27 apr 2015 15:36

Auteursrecht: in principe 70 jaar te rekenen vanaf het eerste jaar na de dood van de auteur. Crowley (staat niet op mijn boekenplank maar google is uw vriend) stierf in 1947. Dus we zitten aan 67 jaar. Je mag inderdaad in een beperkt aantal gevallen een citaat etc gebruiken maar dit is dan voor doeleinden van kritiek, onderzoek, onderwijs etc. Het bedrukken van T-shirts lijkt me daar niet onder te vallen. Is het voor persoonlijk of commercieel gebruik?

Ander probleem: het lettertype. Afhankelijk van wat het is kan dat beschermd zijn, zodat je op zijn minst een gebruiksrecht moet hebben op de 'font' zelf. Eénmaal je er een gebruiksrecht op hebt mag je ermee printen, bedrukken...wat je wil, maar niet het lettertype zélf doorgeven. Wetgeving hierover verschilt tussen de VS en Europa. Die screenshot van een video is nóg een andere kwestie :mrgreen:

Lees hier eens na:

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... T3OYGM1AxE" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedoeling van het t-shirt zou gewoon zijn om te dragen, in het dagelijks leven en op het podium soms. Foto's van die poëzielezingen komen dan wel vaker op m'n website terecht. De keuze van de desbetreffende quote is vooral omdat ik het een heel mooie metafoor vind en een erg betekenisvolle quote. Ik denk niet dat je dat commerciële doeleinden kan noemen, zelfs al staat die quote op een shirt dat ik draag terwijl er gefotografeerd wordt ... Volgens een advocaat die ik over citaten ooit raadpleegde mag je in een gedicht bv een citaat opnemen als deel van het gedicht ; een t-shirt is nu wel een geheel andere kwestie natuurlijk en hier had ik die advocaat toen ook niet over aangesproken toen ...

Het citaat werd in de videoclip van "Tainted love" door Coil verwerkt en die videoclip dateert van midden jaren 80 toen Crowley nog maar een 35-tal jaar dood was. Enige reden waarom ik aan die screenshot dacht voor het t-shirt is omdat ze het in die clip heel knap deden qua lettertype en achtergrond ...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 28 apr 2015 09:02

Kijk, in praktijk denk ik niet dat u er ooit problemen zal mee hebben indien het voor persoonlijk, niet commercieel gebruik is. Of het juridisch ook helemaal zal kloppen als een bus da's een andere zaak. Pour la petite histoire, ik heb ooit een shirt laten drukken (ook persoonlijk gebruik) met een afbeelding erop die ooit door een Japans jeansmerk gebruikt was (geen merknaam of logo). Dat was in India of all places...en tot mijn grote verbazing hebben ze dat absoluut niet willen doen voordat ik met een document op de proppen kwam waarin de japanners toestemming gaven. Ik heb die toen ook gekregen maar was wel verbaasd dat men zo de puntjes op de 'i' zette (India staat daar niet bepaald voor gekend).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 29 apr 2015 05:06

Da's vreemd inderdaad. Nu is een enkele zin uit een boek (of noem het een citaat) misschien wel een andere zaak dan een afbeelding ; hoewel als het geen logo was het ook vreemd is dat men hierover struikelde.

Het t-shirt zou voor eigen gebruik zijn, maar natuurlijk, wie het ver gaat zoeken kan stellen dat het dragen van een t-shirt op het podium en foto's van dat optreden op je website zetten een andere situatie is dan een shirt gewoon in de kroeg of op straat dragen...

Toestemming vragen is overigens ook lastig gezien
a) Crowley al 67 jaar dood is
b) de entiteit die volgens hem het boek dicteerde, Aiwass, een soort geest was (dus die kan je ook niet meteen raadplegen, tenzij je in de hele magick gelooft ... maar ik ben op dat vlak zeer sceptisch :) )
c) ik niet meteen zin heb om in dialoog te gaan met occulte verenigingen die zich met zwarte magie bezighouden (OTO, Thelema-gerelateerde "kerken") ; ik heb allesbehalve problemen met occultisme als principe maar het soort verenigingen die Crowley als inspiratiebron gebruiken of waar hij zelf bij betrokken was houden zich met een vorm van occultisme bezig waar ik mijn handen liefst zo ver mogelijk vandaan houd (op een paar details na, zoals het citaat in kwestie)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”