copyright foto voor grafisch ontwerp

mb2704
Topic Starter
Berichten: 2

copyright foto voor grafisch ontwerp

#1 , 09 apr 2015 14:08

goeiemiddag,

Ik ben bezig met een t'shirt collectie aan het ontwerpen en ik heb een paar foto's van het internet gehaald en die gebruikt voor de print op een t'shirt.
nu is het wel zo dat er eigenlijk heel veel mee gebeurt is met die foto het is helemaal verandert van kleur en is omgezet naar vector.
ik zou graag kunnen een voorbeeld hier onderzetten maar dat kan natuurlijk niet verder zijn er meerdere effecten en dingen zoals koptelefoon of snor en bril aan toegevoegd :s dus nu vraag ik me af of ik verkeerd ben of niet ik zou wel binnen de dagen nieuwe foto's kunnen nemen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 09 apr 2015 15:54

ik zou de foto's niet gebruiken. De enige correcte en probleemloze manier om foto's van iemand anders te gebruiken en te bewerken voor een eigen "creatie", is de maker er vooraf van te verwittigen en toestemming te vragen. In de meeste gevallen geeft men die toestemming graag en kost het zelfs niets. Dat is in feite ook de fout die gebeurd is met de foto die Tuymans gebruikt heeft voor zijn schilderij. Het gaat in feite niet om plagiaat, maar im de auteursrechten die geklaard moeten worden. Had de schildder vooraf de fotoegrafe ingelicht dat hij haar foto zou gebruiken, dan hadden ze daar een overeenkomst over kunnen sluiten. Maar nu zou je dus de auteur van de foto voor voldongen feiten plaatsen. en dat is niet ok. Zelfs al heb je alerlei veranderingen aangebracht. De basis is de foto. En je bezit niet de pubicatierechten van die foto.

Franciscus
Berichten: 38741

#3 , 09 apr 2015 22:25

Eens lezen:
http://www.infozone.be/biblio/prog-com@ ... ri-7-n.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

mb2704
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 15 apr 2015 09:29

hallo,

ja ik dacht het al dat het zoiets ging zijn ik zal zelf fot's gaan nemen fwel die kopen op shutterstock :( jammer als je er neemt van die gratis bureaubladen mag dat ??? ik heb hier een aantal tekeningen getekend begonnen van een foto en dan wat verandert op papier dan zijn dat toch orginele !!!! toch ? er is toch niemand die alleen recht heeft op een giraf....

eylis
Berichten: 8852

#5 , 15 apr 2015 09:37

mb2704, dat is je mening. We hebben je de juridische context gegeven die je best respecteert, wil je geen problemen krijgen. Je kan dat advies rustig aan je laars lappen als je wil. Maar je vraag was of het mocht en kon. Het antwoord is formeel: beter van niet, want je kàn er problemen mee krijgen en dat wil je vast niet...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 15 apr 2015 15:08

Opgepast met shutterstock en dergelijke. U maakt commercieel gebruik van bepaalde foto's. Daarop hanteren de verschillende aanbieders andere regels.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”