Vraag over Facebook is opgelost.

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

Vraag over Facebook is opgelost.

#1 , 15 sep 2014 22:17

Opgelost :-)

Wel snel en heel duidelijk. Via een andere weg maar maakt niet uit als ik nu weet wat ik moet doen.

Dank u
Mgv
Coupje
Laatst gewijzigd door coupje op 16 sep 2014 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12961

#2 , 15 sep 2014 22:46

Ik dacht dat alles op Facebook werd gecreëerd, eigendom werd van Facebook volgens hun gebruikersvoorwaarden (tenzij die intussen wat menselijker geworden zijn). Aangezien uw organisatie enkel op Facebook bestaat, denk ik niet dat jullie iets gaan kunnen afdwingen, omdat jullie niet de eigenaar zijn van die Facebookgroep.

Sianna
Berichten: 156

#3 , 15 sep 2014 22:53

LeenW: klopt niet.

Ik verwijs naar:

Facebook eigenaar van alle content

Kennelijk is het idee dat Facebook eigenaar is van alle content. Omdat ze het mogen gebruiken. Dat ze de content ook mogen verkopen. Dat is allemaal onjuist.
Jij blijft eigenaar van je eigen content. Dus ook van je eigen foto’s.
Je geeft Facebook, net zoals bijna elk ander sociale medium, een niet-exclusief, ongelimiteerd, wereldwijde etc. etc. licentie om die content te mogen gebruiken. Onder meer om het delen en liken mogelijk te maken, maar dus ook voor de advertenties. Die advertenties zijn echter wel nog steeds van Facebook zelf of een advertentie van een derde die binnen Facebook wordt geplaatst. Als jij de content weghaalt, zal Facebook het ook niet meer gebruiken in principe. Tenzij het inmiddels gedeeld is en onderdeel is geworden van de content van anderen. Bij die ander zullen ze het niet verwijderen.
BRon: http://www.charlotteslaw.nl/2013/09/fac ... cy-update/" onclick="window.open(this.href);return false;

En:

Je blijft de eigenaar van al je gegevens, zelfs al geef je ons toestemming de gegevens die we van je hebben te gebruiken. Jouw vertrouwen is belangrijk voor ons en daarom delen we gegevens over jou niet met anderen tenzij we:
je toestemming daarvoor hebben;
je hiervan op de hoogte hebben gesteld door je bijvoorbeeld te informeren via dit beleid; of
je naam en andere informatie die jou persoonlijk zou kunnen identificeren eruit hebben verwijderd.
Waar het informatie over jou betreft die anderen delen, bepalen zij uiteraard hoe deze wordt gedeeld.
Bron: https://www.facebook.com/about/privacy/your-info" onclick="window.open(this.href);return false;

Maw: facebook mag je content gebruiken zoals facebook het belieft. Als jij die content weghaalt, mag facebook die ook niet meer gebruiken.

Maar dit zegt hoedanook niets over content op facebook die gebruikt wordt buiten facebook. Aangezien ik geen jurist ben, ga ik daar ook geen uitspraak over doen. Maar dit interesseert me wel, het topic ga ik dus volgen.

Reclame

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 16 sep 2014 00:13

Ik versta hier niet zo veel van maar hopelijk kan iemand mij dit in mensentaal uitleggen :-(

Mvg
Coupje

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 sep 2014 08:51

Sianna's reactie komt erop neer dat, in mensentaal uitgelegd, jij een e-boek schrijft en die gratis geeft aan alle vrienden, maar je wel aan facebook het recht zou gegeven hebben om de tekst uit dat boek te verwerken in een website én daarbij reclame te zetten (met inkomsten die naar Facebook gaan). Zij mogen daar dan alles mee doen (op die website), zonder dat jij er nog veel vat op hebt. Op het moment dat jij echter er genoeg van hebt, zou je facebook kunnen verplichten om die website offline te halen.

(dit is niet 100% juridisch correct, maar legt het principe een beetje uit).

Ik zie wel nog een ander probleem: je krijgt van bedrijven regelmatig goederen die je kan verdelen via een wedstrijd. Hou best alle bewijzen bij van hoe je die verdeelt en aan wie, als je ze zelf in bezit krijgt. Anders zou de fiscus hier wel moeilijk over kunnen doen.

LeenW
Berichten: 12961

#6 , 16 sep 2014 09:29

Inderdaad, u maakt reclame in ruil voor goederen. Afhankelijk van de grootte kan de fiscus hier inderdaad een onderzoek naar starten.

Sianna, hetgeen u zegt gaat vooral over foto's (waarvoor het portretrecht er nog bij komt kijken) en persoonlijke gegevens. Een groep op Facebook is volgens mij echter eigendom van Facebook, aangezien deze alleen op hun servers bestaat.

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 16 sep 2014 09:44

Het is een Facebook naaigroepje? Ik krijg niets? Alles wordt via pb bericht geregeld en kom de bon of het stukje stof bij mij dan neem ik daar een foto van en gaat die in de map zodat niet alleen de leden maar ook de sponsors zijnde de webwinkels dit ook in het ook kunnen houden. Ik heb die wedstrijd nu één keer georganiseerd.

Wil dit dan zeggen dat ik dit niet mag doen? Anders stop ik ook daar mee zenne. Ik betaal nu al meer dan 100€ voor webruimte om de naam te beschermen en we hebben er ook een tetterhokje (slaat wel niet aan). Als ik door een wedstrijd te organiseren waar ik niets van financieel uithaal mag dat dan niet?

Dus wie een origineel kledingstuk maakt en we houden daar een wedstrijd rond dat mag dus niet? Dus als dit niet mag aub zeg mij dat want ik wil met alles in orde zijn en zeker geen problemen hebben voor iets wat een hobby is. Een hele leuke hobby waar we heel wat mensen mee plezieren maar als het niet mag dan stop ik die wedstrijden direct.

En wat met mijn originele vraag?

Grt
coupje

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 sep 2014 10:26

Het is een Facebook naaigroepje? Ik krijg niets?
het is niet omdat je zegt dat je niks krijgt, dat de fiscus daar ook vanuit zal gaan. Pas op, je moet nu niet direct beginnen te vrezen dat de wereld zal vergaan hoor, het is gewoon iets dat je in het oog moet houden. De fiscus is héél argwanend tegenover mensen die handelen ism bedrijven, maar dit al dan niet werkelijk "in hun vrije tijd" doen.
Alles wordt via pb bericht geregeld en kom de bon of het stukje stof bij mij dan neem ik daar een foto van en gaat die in de map zodat niet alleen de leden maar ook de sponsors zijnde de webwinkels dit ook in het ook kunnen houden. Ik heb die wedstrijd nu één keer georganiseerd.
een keer is natuurlijk geen probleem, maar als je er een regelmaat van maakt, zal de fiscus vragen stellen. Bewijzen bijhouden is dan de boodschap!
Dus wie een origineel kledingstuk maakt en we houden daar een wedstrijd rond dat mag dus niet?
het mag zeker. maar informeer mss zelf eens bij de fiscus hoe je het volgens hen het best bijhoudt. Gezien je toch niks te verbergen hebt, kan je vraag ook geen kwaad. Manier van controle en de eisen hangen een beetje af van kantoor tot kantoor.
En wat met mijn originele vraag?
ken ik te weinig van om op te antwooredn, laat ik over aan anderen.

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 16 sep 2014 10:34

pfff nog al dat werk erbij voor iets wat een hobby is :-( dat zie ik echt niet meer zitten hoor. Ik heb nu één keer die wedstrijd gedaan met sponsors en ik hou er dan ook mee op. Ik steek nu al zoveel tijd in het groepje. Ook dat er nog eens bij dat heb ik er nu echt niet voor over zenne. Man man als je eens iets leuks en onbezoldigd wil doen dan heb je dit pfff. Een mens zou voor minder nog iets opstarten. Ziet de fiscus dan echt in alles misbruik?

Nu ivm mijn vraag daar wil ik wel alles bekijken als dat mogelijk is. De wedstrijden stoppen dat is voor mij niets, het blijft een leuk groep :-) maar de naam dat is toch niet leuk. Dus mocht ik daar nog advies in kunnen krijgen?

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 16 sep 2014 10:43

Ok ik heb op al mijn vragen al een antwoord gekregen waarvoor dank.

Sianna
Berichten: 156

#11 , 16 sep 2014 11:39

Akkoord over de facebookgroep, ik wou maar aantonen dat niet alle content eigendom wordt van facebook van zodra je het erop zet. Hoe dat net in zijn werk ging met een groepje ipv een foto, daar was ik niet zeker van. Dat heb ik onderaan mijn post ook gezegd :wink: .
Ik betaal nu al meer dan 100€ voor webruimte om de naam te beschermen en we hebben er ook een tetterhokje (slaat wel niet aan). Als ik door een wedstrijd te organiseren waar ik niets van financieel uithaal mag dat dan niet?
Ik val wel over deze quote van Coupje en daar heb ik nog een vraag over: je hebt webruimte om de naam te beschermen. Webruimte enkel en alleen op facebook? Of is dit een aparte website?

Lanox
Berichten: 3544
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 sep 2014 11:42

Door je vraag weg te halen is dit topic compleet nutteloos geworden voor soortgelijke gevallen.

LeenW
Berichten: 12961

#13 , 16 sep 2014 11:45

Zou het antwoord nu wel willen weten..

En ik zou er niet mee stoppen omwille van de Fiscus, je overschat wat ze kunnen doen ;)



PS: Inderdaad soms irritant dat mensen hun post "verwijderen" als ze hun antwoord hebben, kan hier iets aan gedaan worden, beste Moderatoren?

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 16 sep 2014 20:43

Ik zal hier zetten hoe en waarom :-). Ik bedoelde dit niet slecht hoor.

Als je geen onderneming bent ( dus geen vzw ea) je die klacht tegen oneerlijke marktpraktijken ( wat die webshop doet) niet kunt indienen
en bijkomend mag er geen sponsoring gebeurenen ook geen prijsjes weggeven. Dus voor mij is dit duidelijk want ik kan niets doen. De wedstrijden stoppen dan ook na één keertje te hebben gewerkt met sponsors :-(. Jammer dat wel maar het is nu zo.

Ik hoop LeenW dat dit antwoordt ok is :-D. Voor mij was deze mededeling gewoon duidelijk dus beschouwde ik mijn vraag als opgelost.

Grt
Coupje

coupje
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 16 sep 2014 20:44

Akkoord over de facebookgroep, ik wou maar aantonen dat niet alle content eigendom wordt van facebook van zodra je het erop zet. Hoe dat net in zijn werk ging met een groepje ipv een foto, daar was ik niet zeker van. Dat heb ik onderaan mijn post ook gezegd :wink: .
Ik betaal nu al meer dan 100€ voor webruimte om de naam te beschermen en we hebben er ook een tetterhokje (slaat wel niet aan). Als ik door een wedstrijd te organiseren waar ik niets van financieel uithaal mag dat dan niet?
Ik val wel over deze quote van Coupje en daar heb ik nog een vraag over: je hebt webruimte om de naam te beschermen. Webruimte enkel en alleen op facebook? Of is dit een aparte website?
Nee nee ik heb een web ruimte bij one.com. Dus ik betaal hiervoor. Ik doe er bijna niets mee maar heb het toch.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”