Vraag over Auteursrechten

Sylixo
Topic Starter
Berichten: 6

Vraag over Auteursrechten

#1 , 13 aug 2014 22:39

Hallo,

Ik heb een maand geleden een brief door de bus gekregen van een advocaten bureau dat ik een software bedrijf €3500 verschuldigd bent omdat ik licenties met een gebrande CD verkocht op Marktplaats.

Ik heb veel contact gehad met de advocaten bureau en we zijn over een paar dingen niet eens...

Ik ben er achter gekomen dat ik de licenties gewoon mag verkopen zonder problemen.. zelfs is dit zwaar onder hun prijs..
Echter weet ik niet veel informatie te halen of je een gebrande CD waar de software op staat gratis mag mee leveren...
Ik maak volgens de advocaten bureau inbraak op de auteurs rechten...

Ik ben 18 jaar student en heb het geld niet om de boete te betalen...
Ik wil eerst zeker er van zijn dat als ik verdere stappen neemt en het komt op een rechtzaak uit dat ik dan in mijn gelijk sta..

Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen....

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T.H.
Berichten: 61

#2 , 13 aug 2014 23:27

Bon! Wat hebt je precies gedaan?

Heb ik het goed begrepen dat je ooit een DVD had het originele Programma... je hebt dit programma op een CD gebrand en deze hebt je verkocht? Is het zo?

Graag meer informatie daarover.

Groeten,


Tom

Sylixo
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 14 aug 2014 01:50

Bon! Wat hebt je precies gedaan?

Heb ik het goed begrepen dat je ooit een DVD had het originele Programma... je hebt dit programma op een CD gebrand en deze hebt je verkocht? Is het zo?

Graag meer informatie daarover.

Groeten,


Tom
Ik verkocht de activering sleutels los op Marktplaats van de Software.
Echter bood ik de mensen een keus aan om de officiële software er bij te nemen dat gebrand was op een dvd.

Ik hoor het graag van u.

Mvg,
Max

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 aug 2014 06:17

kon je de software ook vrij downloaden op de website?

Redrum
Berichten: 574

#5 , 14 aug 2014 09:03

Echter weet ik niet veel informatie te halen of je een gebrande CD waar de software op staat gratis mag mee leveren...
Ik maak volgens de advocaten bureau inbraak op de auteurs rechten...
Je mag andermans werk niet verspreiden zonder toestemming. Zo simpel is dat.

Tenzij je de kaart zou kunnen spelen dat de software in kwestie geen auteurswerk is - maar dat lijkt mij twijfelachtig - is de kans dat je hierin je gelijk gaat halen zo goed als onbestaande.
Indien je de feiten al zou toegegeven hebben, kan je nog proberen te onderhandelen over de prijs.

Er moet wanneer er een rechtszaak zou volgen uiteraard wel bewezen worden dat je de feiten gepleegd hebt.

Je financiële toestand is weinig relevant; het is niet omdat ik geen geld zou hebben om een tv te kopen, dat ik er in een winkel een mag meenemen zonder te betalen.

Wat je nu zal gekregen hebben zal trouwens geen boete zijn, maar een vergoeding voor de gederfde auteursrechten.

T.H.
Berichten: 61

#6 , 14 aug 2014 10:59

@ Max

Ik ben het met redrum eens.


Een Programma is door de auteursrechten beschermt. (De Broncode wordt als een geschreven document gezien zoals evenwelk boek - alleen is de broncode in een speciale taal geschreven)

De Auteur heeft het recht een illegale verspreiding tegen te gaan en schadevergoeding te eisen als er een schade lijdt.


Ik vrees dus dat je een fout hebt begaan.

Bovendien heb je een contractueel band met de verspreider van de software. Het kan zijn dat wij in de sfeer van de contractuele aansprakelijkheid zitten. (staat er iets in de licencie van de software over versprijding daarvan / of in de algemene voorwaarden op de site waar je deze hebt gedownload?) Als daar niets over geschreven staat zitten wij waarschijnlijk in de sfeer van de buitencontractuele aansprakelijkheid.


Je kan waarschijnlijk jouw positie verbeteren door de amplitude van de zogezegd geleden schade te betwisten. Om een schadevergoeding te verkrijgen moet je in België eerst een keer bewijzen dat je überhaupt een schade geleden was.
Hoeveel Programma's heb je verkocht? En wat kosten deze per stuk? Dat moet je een orientatie geven van echte schade...

Om aan 3500 Euro te komen zou je al 50 Programma's moeten hebben verkocht.

Sylixo
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 14 aug 2014 15:25

@ Max

Ik ben het met redrum eens.


Een Programma is door de auteursrechten beschermt. (De Broncode wordt als een geschreven document gezien zoals evenwelk boek - alleen is de broncode in een speciale taal geschreven)

De Auteur heeft het recht een illegale verspreiding tegen te gaan en schadevergoeding te eisen als er een schade lijdt.


Ik vrees dus dat je een fout hebt begaan.

Bovendien heb je een contractueel band met de verspreider van de software. Het kan zijn dat wij in de sfeer van de contractuele aansprakelijkheid zitten. (staat er iets in de licencie van de software over versprijding daarvan / of in de algemene voorwaarden op de site waar je deze hebt gedownload?) Als daar niets over geschreven staat zitten wij waarschijnlijk in de sfeer van de buitencontractuele aansprakelijkheid.


Je kan waarschijnlijk jouw positie verbeteren door de amplitude van de zogezegd geleden schade te betwisten. Om een schadevergoeding te verkrijgen moet je in België eerst een keer bewijzen dat je überhaupt een schade geleden was.
Hoeveel Programma's heb je verkocht? En wat kosten deze per stuk? Dat moet je een orientatie geven van echte schade...

Om aan 3500 Euro te komen zou je al 50 Programma's moeten hebben verkocht.
Ze hebben deze schadevergoeding vastgesteld door een geschatte verkoop van mij, Ze volgde mij al 2 maand zonder 1 waarschuwing.
Ik heb meer dan 50 programma's verkocht, en had al onderhandeld met de advocaat, als ik meer dan 50 programma's had verkocht dan bleef de schadevergoeding op €3500 staan. De advocaat blijft daarom ook vragen naar mijn bankafschriften die hij wilt zien.
Hij had mij verteld dat hun test aankopen hadden gedaan bij mij, Maar bewijs dat krijg ik niet.

Mvg,
Max.

Sylixo
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 14 aug 2014 15:27

kon je de software ook vrij downloaden op de website?
Ja, De software kan je vrij downloaden op de website.

Mvg,
Max

T.H.
Berichten: 61

#9 , 14 aug 2014 15:47

@ Max:

Als ik het juist begrijpt heb je vooral jouw persoonlijk programmasleutel gewoonweg meerdere keren op de marktplaatsen verkocht. Of maak ik hier een vergissing?

Zo'n sleutel is vermoedelijk persoonlijk (of geeft recht op een beperkte - bijv. een Huishoud - aantal gebruikte copies) Je hebt door jouw sleutel wederechtelijk op de marktplaatsen te verkopen de auteur van de software massaal schade toegevoegd en deze moet je gewoon betalen, Sorry.
3500 Euro lijkt me zelf nog een goede Deal te zijn (zonder de kost van de software te kennen)

Als je het geld niet hebt moet je de tegenpartij een afbetalingsplan voorstellen... Mss is het tijd de experts van een collectieve schulden regeling te vragen of die je kunnen helpen.

Ik kan je alleen maar zeggen dat indien je het tot een gerechtszaak laat komen je waarschijnlijk zal veroordeeld worden en bijkomend de gerechts- en de inningskosten (deurwaarder etc. etc. zou moeten betalen)

Wat denken de anderen?

Sylixo
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 14 aug 2014 18:05

@ Max:

Als ik het juist begrijpt heb je vooral jouw persoonlijk programmasleutel gewoonweg meerdere keren op de marktplaatsen verkocht. Of maak ik hier een vergissing?

Zo'n sleutel is vermoedelijk persoonlijk (of geeft recht op een beperkte - bijv. een Huishoud - aantal gebruikte copies) Je hebt door jouw sleutel wederechtelijk op de marktplaatsen te verkopen de auteur van de software massaal schade toegevoegd en deze moet je gewoon betalen, Sorry.
3500 Euro lijkt me zelf nog een goede Deal te zijn (zonder de kost van de software te kennen)

Als je het geld niet hebt moet je de tegenpartij een afbetalingsplan voorstellen... Mss is het tijd de experts van een collectieve schulden regeling te vragen of die je kunnen helpen.

Ik kan je alleen maar zeggen dat indien je het tot een gerechtszaak laat komen je waarschijnlijk zal veroordeeld worden en bijkomend de gerechts- en de inningskosten (deurwaarder etc. etc. zou moeten betalen)

Wat denken de anderen?
Het gaat hier om officiële unieke licentie sleutels afkomstig van het bedrijf zelf.
Dus elke klant van mij heeft een eigen unieke licentie sleutel gekregen.

Het gaat hier puur om de gebrande DVD die ik er bij heb geleverd.

Mvg,"
Max

T.H.
Berichten: 61

#11 , 14 aug 2014 19:36

@ Max:

Als ik het juist begrijpt heb je vooral jouw persoonlijk programmasleutel gewoonweg meerdere keren op de marktplaatsen verkocht. Of maak ik hier een vergissing?

Zo'n sleutel is vermoedelijk persoonlijk (of geeft recht op een beperkte - bijv. een Huishoud - aantal gebruikte copies) Je hebt door jouw sleutel wederechtelijk op de marktplaatsen te verkopen de auteur van de software massaal schade toegevoegd en deze moet je gewoon betalen, Sorry.
3500 Euro lijkt me zelf nog een goede Deal te zijn (zonder de kost van de software te kennen)

Als je het geld niet hebt moet je de tegenpartij een afbetalingsplan voorstellen... Mss is het tijd de experts van een collectieve schulden regeling te vragen of die je kunnen helpen.

Ik kan je alleen maar zeggen dat indien je het tot een gerechtszaak laat komen je waarschijnlijk zal veroordeeld worden en bijkomend de gerechts- en de inningskosten (deurwaarder etc. etc. zou moeten betalen)

Wat denken de anderen?
Het gaat hier om officiële unieke licentie sleutels afkomstig van het bedrijf zelf.
Dus elke klant van mij heeft een eigen unieke licentie sleutel gekregen.

Het gaat hier puur om de gebrande DVD die ik er bij heb geleverd.

Mvg,"
Max

Wat heb je dan in gods naam gedaan? Je hebt dus 60 sleutels gekocht en deze 60 dan op de markt verderverkocht? Mocht je dat van hun? Waarom ben je als tussenhandelaar opgetreden?

De Software zelf is free download en wordt door sleutels geactiveerd?

Sylixo
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 14 aug 2014 23:26

@ Max:

Als ik het juist begrijpt heb je vooral jouw persoonlijk programmasleutel gewoonweg meerdere keren op de marktplaatsen verkocht. Of maak ik hier een vergissing?

Zo'n sleutel is vermoedelijk persoonlijk (of geeft recht op een beperkte - bijv. een Huishoud - aantal gebruikte copies) Je hebt door jouw sleutel wederechtelijk op de marktplaatsen te verkopen de auteur van de software massaal schade toegevoegd en deze moet je gewoon betalen, Sorry.
3500 Euro lijkt me zelf nog een goede Deal te zijn (zonder de kost van de software te kennen)

Als je het geld niet hebt moet je de tegenpartij een afbetalingsplan voorstellen... Mss is het tijd de experts van een collectieve schulden regeling te vragen of die je kunnen helpen.

Ik kan je alleen maar zeggen dat indien je het tot een gerechtszaak laat komen je waarschijnlijk zal veroordeeld worden en bijkomend de gerechts- en de inningskosten (deurwaarder etc. etc. zou moeten betalen)

Wat denken de anderen?
Het gaat hier om officiële unieke licentie sleutels afkomstig van het bedrijf zelf.
Dus elke klant van mij heeft een eigen unieke licentie sleutel gekregen.

Het gaat hier puur om de gebrande DVD die ik er bij heb geleverd.

Mvg,"
Max

Wat heb je dan in gods naam gedaan? Je hebt dus 60 sleutels gekocht en deze 60 dan op de markt verderverkocht? Mocht je dat van hun? Waarom ben je als tussenhandelaar opgetreden?

De Software zelf is free download en wordt door sleutels geactiveerd?
Ik heb geen toestemming van hun gehad om deze door te verkopen.
Ik heb de licenties inderdaad bij een goedkoop adresje gekocht uit het buitenland en deze door verkocht op Marktplaats.
Ik ben ook niet de enigste van Marktplaats die de licenties verkoopt.. Daarom vind ik het ook raar waarom ze mij alleen moeten hebben...

De software is inderdaad gratis te downloaden..
Ik zet deze gratis download op een DVD en geef deze aan de klant mee.

LeenW
Berichten: 12931

#13 , 14 aug 2014 23:37

Bent u geregistreerd als zelfstandige? Zoniet kan de fiscus ook nog eens bij u passeren.

T.H.
Berichten: 61

#14 , 15 aug 2014 13:22

@ Max:

Wat je kan doen is proberen te onderhandelen over de geleden schade. Je kan het erover hebben dat die Software free to download was en dat de schaden zeker niet zo groot was dan zij beweren...

De tegenpartij zal de rechter moeten overtuigen dat zij een schade hebben geleden en het gaat van de rechter afhangen (en zijn leeftijd en zijn techniekaffiniteit) hoeveel die daarvan afweet. De hele discussie gaat heel technisch zijn. En het kan goed zijn dat voor de rechter de zaak heel snel af is en je als gewone Softwarepiraat bestempelt die andermans goed op de marktplaats verkoopt. En hij niets van Softwaresleutels, Licentievragen en dergelijk wilt afweten.

Vooral omdat die goedkope softwaresleutels die je op die Site hebt gekocht ten minste voor een deel gestolen zijn en je dit als kundige eigenlijk moet weten. Dat was mss ook nog verkopen van gestolen goederen (waarbij een softwaresleutel echt een goed is?)

Het ziet er heel slecht voor je uit. Sorry.

Je gaat nu betalen...

Of je gaat waarschijnlijk voor de rechtbank veroordeelt worden tot schadevergoeding + gerechtskosten + rechtsplegingsvergoeding.

Ahhh ja... en de Belastingsinspectie zal i.d.d. met een groot waarschijnlijkheid ook nog over de vloer komen.

Franciscus
Berichten: 38713

#15 , 16 aug 2014 11:36

Mogelijk ook Ecofin (parket - team van federale politie) als die sleutels 'behept' zijn met een strafbaar 'iets' (diefstal- oplichting- misbruik vertrouwen) ... dan kan er ook mededaderschap - medeplichtigheid- heling ter uwer laste worden gelegd.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”