Sabam

jamz
Topic Starter
Berichten: 1

Sabam

#1 , 06 jun 2014 16:18

Ik heb met een vriend in Februari een feestje georganiseerd met "Drumm 'n Bass" muziek uit Engeland, wij weten zeker dat de dj's waarvan de muziek werd gedraaid niet zijn aangesloten bij Sabam.
De artiesten wiens nummers werden gedraaid zijn onbekende namen voor wie zich niet bezighoudt met deze muziek, om het cru te zeggen zijn het gewoon artiesten die van thuis uit nummers maken en niet worden gespeeld op radio of tv in Belgie.
Nu heb ik vandaag een rekening ontvangen van 277.88 euro voor Sabam maar is het doel van Sabam niet om te zorgen dat de dj's vergoedt worden voor het gebruiken van hun nummers op openbare plaatsen?
Hoe kan dit geld ooit bij deze dj's komen als Sabam deze helemaal niet kennen?
Ik wil graag één of ander bewijs zien waar ons geld dan naartoe gaat vooraleer ik bijna 300 euro zomaar weggeef aan één of andere organisatie, we hebben niet zo veel winst gedraaid (dit was ook niet echt de bedoeling) dus vind ik het schandalig dat ik bijna 300 euro zomaar even moet weggeven terwijl de dj's dit geld nooit gaan zien.
Graag een beetje advies alstublieft.

Met vriendelijke groeten

Jamz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38741

#2 , 06 jun 2014 21:55

U hebt op een openbare plaats een feestje georganiseerd met muziek.
Voor België is SABAM de organisatie die de gelden int - (iets duurder als u niet op voorhand betaald).
Sabam stort door aan de Engelse organisatie.
Of de artiesten effectief betaald worden dat is niet uw probleem.
Misschien dit eens lezen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5247,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Redrum
Berichten: 574

#3 , 16 jun 2014 10:09

Indien je effectief kan aantonen dat de muziek vrij van rechten kon gespeeld worden, moet je inderdaad niet betalen.
Dat de artiesten al dan niet Belgisch, onbekend, of aangesloten bij Sabam zijn, speelt daarbij echter een minder grote rol dan jij schijnt te denken. Jij moet de correcte toestemming/rechten hebben om de muziek te spelen, en dat is een tamelijk absoluut principe.
Waar heb je die muziek gehaald?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 16 jun 2014 10:23

Sabam heeft een overeenkomst met buitenlandse auteursrechtenorganisaties, waarbij Sabam auteursrechten int in opdracht van hun buitenlandse collega's en visa versa.
Het is niet omdat ze geen lid zijn van Sabam dat die muziek auteursrechtenvrij is. Ze kunnen lid zijn van buitenlandse auteursrechtenverenigingen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”