filmposter ed

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

filmposter ed

#1 , 30 jul 2013 06:39

Hallo,

Ik was aan het zoek naar een poster van een film. Stel ik me plots de vraag af of dit nu in feite wettelijk is wat deze doen.

Hiermee bedoel ik dus posters zoals hier te vinden :

http://www.allposters.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus nu is mijn vraag...mag dat? En hoever kun je hierin gaan zodat het niet meer toegelaten is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 30 jul 2013 07:52

Als de eigenaar van de rechten ermee akkoord gaat en je betaalt auteursrechten is er geen probleem.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 30 jul 2013 10:45

Dit is heel link. Ken je sites als WeHeartIt.com en Pinterest.com ? Die moedigen aan je favoriete foto's in categorieën online te zetten. Bij de meeste gebruikers zijn dat foto's van lukrake sites. WeHeartIt heeft zelfs letterlijk een zin die stelt "hier kan je je favoriete foto's van het internet verzamelen" ; ik betwijfel, tenzij zij een soort vergunning hebben er geen commerciëel gebruik van te maken, of dit überhaupt wel kan. Pinterest zwijgt er in alle talen over.

Op sites als Facebook, Last.fm, Wikipedia, ... staan natuurlijk ook afbeeldingen die in princiê auteursrechtelijk beschermd zijn. Een simpel plaatje van het web als avatar gebruiken is in principe ook verboden zonder toestemming. Dus de kans op problemen lijkt me in praktijk eerder klein. Echter; hiermee wil ik zeker niemand aanmoedigen zomaar alle plaatjes van het web te halen voor je eigen sites, want strict genomen is het niet helemaal volgens de regels.

PS: tal van sites zoals azlyrics.com, songmeanings.net, etc posten muziekteksten online, ook zonder toestemming van de artiest. En sommige bioscopen gaan op hun site ook reclame maken voor een film aan de hand van ofwel een affiche ofwel een shot van een scene in de film. Dus als we dit soort misbruik gaan aankaarten zijn we wel een hele poos bezig, het aantal overtreders is immers enorm. Er lijkt me wel een verschil tussen de letter van de wet en de praktijk, maar inderdaad louter legaal gezien is een klacht mogelijk.

Reclame

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 30 jul 2013 13:24

Stel nu dat je een uitspraak (woorden) van iemand op een poster zet...die woorden kunnen toch door iedereen zijn uitgesproken. Kan men dat weigeren?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 30 jul 2013 18:48

Tenzij de uitspraak als slogan werd geregistreerd en aanvaard.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 31 jul 2013 02:23

Hoe kom je dat te weten?

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#7 , 02 aug 2013 13:19

Als die uitspraak voorkomt in een gedicht, artikel, boek, lied, ... geschreven door de oorspronkelijke auteur, is er zwart op wit bewijs dat je de zin daarvan gekopiëerd hebt. Indien het een uitspraak was die niet in een geregistreerd document voorkomt, heb je in principe geen reden tot zorgen.

Ook reclameslogans zijn in principe beschermd, dus bv "Red Bull geeft je vleugels" op een affiche zetten kan in principe tot problemen leiden. Natuurlijk, hoe ver kan je daar in gaan? Obama's "Yes we can" was een verkiezingsslogan maar is in feite door de omstandigheden meer een motto dan een echte slogan geworden.

Nu, zonder risico's te willen aanmoedigen; maar de doorsnee auteur zal niet mopperen als een citaat of een zin uit zijn werk gebruikt wordt in een ander kunstwerk. Je hebt tal van sites die citaten verzamelen (vb wikiquotes) en nooit van enig dispuut gehoord. Heel wat auteurs zouden zelfs geflatteerd zijn door een zin uit hun werk aan te halen in jouw eigen werk. Ik schrijf zelf poëzie ; ik zou not amused zijn mocht iemand een hele passage van mijn gedichten "samplen", maar voor het gebruik van een paar zinnen zou ik me denk ik eerder geflatteerd voelen.

Trouwens, hoeveel voorbeelden zijn er niet waar een uitspraak aangehaald wordt? Om maar een paar voorbeelden te geven: in de videoclip van "A design for life" van Manic Street Preachers toont men het ene na het andere citaat op de achtergrond van het podium. Hebben ook vaak citaten afgedrukt op de platenhoes. In de videoclip van "Tainted love" van Coil zit de passage "Love is the law ; Love under Will" verwerkt, een heel bekend citaat uit het Book of Law van Aleister Crowley. Hebben er ook geen problemen mee gehad. U2 hebben zelfs Bijbelverzen verwerkt in sommige liedjes, en Jezus heeft ook geen rechtszaak aangespannen ;)

Om maar te zeggen: als de slogan geen reclameslogan is die vereenzelvigd is met een product, is de kans klein dat iemand er aanstoot aan neemt. Indien je een paar zinnen uit een bestaand werk citeert, moet de auteur al heel erg slechtgezind zijn om daar aanstoot aan te nemen (zolang je geen hele hoofdstukken kopieert). De kans op een rechtszaak is theoretisch gezien mogelijk, maar groot is die kans zeker niet.

Hoe kan je checken of een slogan of zin al gebruikt werd? Dat kan je helaas niet, een frustratie die ik bij het schrijven van mijn poëzie ook al meermaals heb ervaren. Je kan denk ik best gewoon in alle eerlijkheid handelen ; als de slogan niet zeer bekend is, kan niemand je verwijten maken want niemand kent alle bestaande slogans en citaten die er bestaan. Bovendien gaan enkel grote en kapitaalkrachtige merken als bv Coca Cola, Red Bull etc geld en tijd willen investeren in een aanklacht.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”