overdracht intellectuele eigendomsrechten

josde
Topic Starter
Berichten: 1

overdracht intellectuele eigendomsrechten

#1 , 23 mei 2013 17:30

Ik kan starten bij een nieuwe werkgever maar er staan verontrustende dingen in het contract dat ze me voorschotelen :[


"er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat enkel de werkgever alle intellectuele eigendomsrechten verwerft op alle software, presetaties, wijzigingen, ontdekkingen, ontwikkelingen ... etc etc
die hetzij gedeeltelijk hetzij in hun geheel resulteren uit:
De activiteiten van de onderneming, of
Een taak die aan de werknemer werd toegewezen door de onderneming, of
De activiteiten van de werknemer zelf, of
De activiteiten die geschieden onder het toezicht van de onderneming
Ongeacht of deze tijdens of na de normale werkuren worden uitgevoerd"


Het meeste lijkt me normaal, buiten "activiteiten van de werknemer zelf"
Hierdoor is dit toch allesomvattend? Je draagt eigendomsrecht over van alles wat je doet, tijdens en buiten de werkuren?
Maw als ik morgen een kleuterboek schrijf of foto's neem voor locale krant of wat freelance webdesign, dan zijn de intellectuele eigendomsrechten van hun, zelfs al heeft dat in de verste verte niets te maken met mijn werk? (QA in een Telecom bedrijf)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
---
Berichten: 2

#2 , 23 mei 2013 20:05

Die clausules gelden enkel voor creaties die binnen het toepassingsgebied van de arbeidsovereenkomst vallen, ongeacht hoe ruim ze ook te interpreteren vallen. Voor jouw creaties die hier buiten vallen gelden dus de normale, strengere overdrachtregels.

mvg

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 06 jun 2013 22:34

Intellectuele eigendom is in de meeste landen (oa in heel de EU, voor zover ik weet) onvervreemdbaar en dus kan je legaal niet eens je intellectuele eigendom afstaan of overdragen. Je kan wel het copyright overdragen zodat iemand anders (bv een platenmaatschappij of uitgever) het recht bezit om het werk te publiceren en te verdelen en er ook mee te verdienen. Maar de morele eigendom is onvervreemdbaar, je kan dus simpelweg die rechten niet afstaan zelfs al zou je het bij manier van spreken zelf willen.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”