Facebook en auteursrechten

spanie42
Topic Starter
Berichten: 77
Locatie: Gent

Facebook en auteursrechten

#1 , 26 nov 2012 08:59

Op de Facebookpagina is bij sommigen momenteel volgende tekst terug te vinden:

In antwoord op het nieuwe beleid op Facebook geef ik hierbij aan dat op mijn persoonlijke gegevens, illustraties, strips, schilderijen, teksten, professionele foto's en video's, enz (als gevolg van de Berner Conventie) mijn copyright rust. Voor commercieel gebruik is dus te allen tijde mijn schriftelijke toestemming vereist! (Eenieder die dit bericht leest kan dit kopieren en op hun Facebook plakken. Diegene zijn dan tevens beschermd volgens het auteursrecht.)

Zin of onzin ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 nov 2012 16:01

onzin.

zie dit artikel.

Bron: De Standaard.

Sirius_Legal
Berichten: 120
Contacteer: Website

#3 , 29 nov 2012 11:55

Ik bevestig: onzin. Het gaat om een kettingmail die een jaar geleden in de VS gestart is.

Een kort radio-interview hierover kan je hier beluisteren: http://soundcloud.com/igeneration-1/int ... den-brande

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 06 jun 2013 22:42

Leuk bericht maar in feite onnodig. Hoezeer Zuckerberg het graag zou willen, Facebook staat niet boven de wet. Alles wat je creëert, is voor zover het geen plagiaat betreft en duidelijke vorm heeft, jouw intellectuele eigendom. Ongeacht of je die op Facebook zet of niet. Indien je bv een artikel schrijft, is dit artikel jouw eigendom. Indien je dat op Facebook zet, geef je Facebook toestemming om het bericht te publiceren en dus weer te geven en te verspreiden op hun servers. Je behoudt echter wel de eigendomsrechten op het artikel. Daar kan Facebook gelukkig niets aan veranderen. Veel hosts hebben in hun gebruiksvoorwaarden een regel die stelt dat je hen toestemming geeft om ongelimiteerd je bijdrages weer te geven, te gebruiken, te adverteren, ... maar dat maakt hen nog geen houders van intellectuele eigendom.

Anders zouden we in een virtuele anarchie terechtkomen waar een anoniem persoon bv een songtekst op Facebook zet zonder dat de auteur het weet. Dan kan Facebook ook niet plots claimen dat zij eigenaar zijn van die tekst. Intellectuele eigendom is, in elk geval in quasi heel Europa, onvervreemdbaar. Enkel copyright (distributierechten) kan je afstaan maar niet morele en intellectuele eigendom.

PS: het beste is uiteraard om Facebook gewoon niet te gebruiken, ethiek is hen vreemd en ze proberen emoties als vriendschap tot commerciëel goed om te zetten. Dat is grondig fout en immoreel, vind ik persoonlijk.

maske
Berichten: 9

#5 , 03 dec 2013 21:14

Waauw...fijn dat iemand mijn mening over "Facebook" zo mooi weet te verwoorden!
Geef mij maar échte vrienden met guitoge ogen en een warme knuffel; met een lach én een traan.

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#6 , 27 dec 2013 20:24

Waauw...fijn dat iemand mijn mening over "Facebook" zo mooi weet te verwoorden!
Geef mij maar échte vrienden met guitoge ogen en een warme knuffel; met een lach én een traan.
Geduld, geduld :wink: Binnen enkele jaren is Facebook verleden tijd of maar een mier groot meer. Herinner je je MySpace? Was een enorme hype, iedereen moest een account hebben, het internet werd volgens sommigen heruitgevonden. Nog binnen de 5 jaar hadden gelijkaardige sites al overgenomen en werd MySpace amper nog gebruikt. Datzelfde lot, vroeg of laat, staat ook Facebook te wachten. Geen enkele hype blijft eeuwig duren, doorgaans tot de volgende hype klaar staat in de rij.

Maar desondanks blijf ik bij mijn mening: Facebook is vergif, het is kapitalisme in digitale vorm en de ultieme site wat betreft totaal gebrek aan ethiek.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”