Domeinnaam voorwaarden

Internetter
Topic Starter
Berichten: 2

Domeinnaam voorwaarden

#1 , 19 feb 2007 11:33

Hallo,

ik heb een tijdje geleden een domeinnaam geregistreerd. Nu ben ik gecontacteerd door iemand die die naam opeist, en dreigt om een ADR procedure te starten. Binnenkort veranderd het regelement van DNS.be echter, waardoor DNS.be de helft van de kosten (800 euro) gaat terugvorderen van de verliezende partij.

Moest het op een procedure aankomen, dan zal het een twijfelgeval zijn of ik ga verliezen of niet (ik ben van mening dat ik hem niet ter kwader trouw gebruik, zij zijn van mening van wel). Moest ik verliezen, kan DNS.be dan zomaar 800 euro terugvorderen van mij? Zij betalen op eigen initiatief de helft terug aan de klager, maar ik heb zelf niet om die dure procedure gevraagd (een procedure via de rechtbank kost veel minder).

Ik zou mijn domeinnaam niet graag verliezen, maar als ik kan kiezen tussen mijn naam nu 'afgeven', en mijn naam straks verliezen + 800 euro bovenop te betalen...

Dit is de betreffende clausule in de nieuwe algemene voorwaarden van DNS.Be
Kosten van de geschillenregeling. De vergoeding voor de kosten van de geschillenregeling worden betaald door de klager. Echter als de derdebeslisser besluit dat de domeinnaamregistratie moet doorgehaald of overgedragen worden, zal DNS BE de helft van deze kosten terugbetalen aan de klager en het aldus terugbetaalde deel terugvorderen van de domeinnaamhouder. De domeinnaamhouder zal op eerste verzoek van DNS BE de door deze eerste terugbetaalde sommen rembourseren. De domeinnaamhouder zal geen enkel verhaal kunnen uitoefenen tegen DNS BE, de geschillenbeslechtingsinstelling, de derdebeslisser of de klager wegens het aldus geleden financieel verlies. Het potenti?le financi?le verlies voor de domeinnaamhouder is het risico dat deze laatste neemt voor de speculatieve registratie van domeinnamen waarop derden rechten hebben.
De in het vorig lid beschreven terugbetalingsregeling geldt niet voor de beroepsprocedure van de geschillenregeling. De vergoeding voor de kosten van de beroepsprocedure komen ten laste van de partij die deze procedure heeft ingeleid.
Iemand die weet of dit wel wettelijk is?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2007 19:42

Zij betalen op eigen initiatief de helft terug aan de klager, maar ik heb zelf niet om die dure procedure gevraagd (een procedure via de rechtbank kost veel minder).
Ik begrijp je punt, maar het klopt niet.
Bij registratie van een .be-domeinnaam accepteer je de voorwaarden van DNS.BE en die vermelden onder andere in punt 10 Algemene Voorwaarden dat je accepteert dat geschillen via ADR opgelost kunnen worden.
Dus indirect accepteer je deze dure procedure wel.

Waar ik me persoonlijk ook wel vragen bij stel is of deze nieuwe regel (terugvorderen kosten) toepasselijk is op registraties die gebeurden voor de invoeging ervan. In de Algemene Voorwaarden zie ik dat DNS een zekere flexibiliteit invoegt voor wat betreft de "registratie-voorwaarden", maar niet echt wat de geschillenregeling betreft.

Je mag me gerust eens de naam doorspelen via PB, dan kunnen we eens je kansen inschatten in zowel ADR als gewone gerechtelijke procedure. Dat staat je echter volledig vrij en ik garandeer je volledige geheimhouding.

Groeten,
Bart

Internetter
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 feb 2007 09:52

Bedankt voor je antwoord,

Ik heb de algemene voorwaarden nog eens doorgelezen, en onder het puntje "Wijziging van de algemene voorwaarden" staat het volgende:
Iedere registratieprocedure zal afgehandeld worden volgens de regels die geldig zijn op de datum waarop de aanvraag tot registratie volledig is.
Wil dit zeggen dat de nieuwe algemene voorwaarden enkel van toepassing zijn op nieuwe domeinnamen die na de invoering van die algemene voorwaarde zijn geregistreerd?

Reclame

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 feb 2007 09:59

Daar zit hem de grote vraag: er staat "de registratie-voorwaarden", verstaan zij daar ook onder de "geschillenregeling" (en dus ook de terugvordering van ADR-kosten) of slaat het enkel op de "registratie-voorwaarden" ?

Ik heb hen deze morgen eens gemailed (los van je concrete vraag vanzelfsprekend), ben benieuwd naar hun antwoord.
Ik zal het hier plaatsen.

Groeten,
Bart

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 feb 2007 16:11

Antwoord van DNS.BE:
De regel gaat in op 15 maart 2007 en zal van toepassing zijn op alle ADR-geschillen die met ingang van deze datum worden ingezet ongeacht de datum van registratie van de domeinnaam die het voorwerp van het geschil uitmaakt.
De voorwaarden treden in werking op 15 maart 2007 en een ADR procedure die vanaf die dag wordt ingeleid verloopt volgens deze versie van de voorwaarden met inbegrip van de rembourseringsregeling en de mogelijkheid voor DNS BE om bepaalde sommen terug te vorderen.
Met andere woorden, ik heb een vermoeden dat Cepina op 15 maart nogal wat extra aanvragen zal ontvangen...

Groeten,
Bart

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”