Rechten op foto's

LaFontaine
Topic Starter
Berichten: 7

Rechten op foto's

#1 , 18 mei 2006 09:02

De afgelopen jaren maakte ik enkele honderden digitale foto's waarvan ik de originele bestanden nog steeds bezit op cd-rom. Deze foto's werden met mijn toestemming op de vroegere website van een onderwijsinstelling geplaatst. Deze samenwerking is echter stopgezet. Op de huidige website heeft men echter al deze foto's zonder mijn medeweten of goedkeuring opnieuw gebruikt.

Ik stel mij nu de vraag of de huidige webmaster het recht had om deze foto's te gebruiken. Ben ik in dit geval nog steeds de eigenaar van deze foto's en kan ik eisen dat deze van de site worden verwijderd of dat er melding wordt gemaakt van mij als eigenaar van het copyright of iets dergelijks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 mei 2006 09:12

Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret...heeft niet het recht het te REPRODUCEREN of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde...(Auteurswet 30 juni 1994).

Wie gaf U de toestemming om de foto's op een website te plaatsen?

LaFontaine
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 18 mei 2006 09:17

Deze foto's werden op de website geplaatst op vraag van de instelling zelf.

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 24 apr 2008 16:57

Je kan perfect eisen dat ze eraf gehaald worden (volgens mij toch), maar daarom niet met de reden van portrettering. Simpelweg omdat jij de auteur bent.

Je hebt volgens mij wel zelf een foutje gemaakt destijds door die mensen de toestemming te geven die foto's er op te zetten, want als het gaat om portrettering van mensen (anderen dan), dan had je ook hun toestemming moeten vragen.

Maar dit terzijde...

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”