Electrische fietskar

Inventor1971
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Electrische fietskar

#1 , 17 sep 2019 09:01

Ik ben bezig met het ontwerp van een electrische eenwielige fietskar. Deze zal een motor hebben van 750W en de trapbeweging ondersteunen tot 45km/h, sneller zou ook nog kunnen.
Mijns inziens valt die onder geen enkele van de huidige wettelijke bepalingen. Het is geen electrische fiets (op de fiets zit enkel een trapsensor, mogelijk is deze draadloos). Het is geen monowheel, de kar op zich is niet berijdbaar, enkel in combinatie met een fiets. De combinatie heeft drie wielen maar valt volgens mij niet onder driewielers....Wat zouden de mogelijke gevolgen kunnen zijn als ik deze zonder te laten homologeren in het verkeer breng ? Wat moet er in orde zijn om geen al te zware sancties te kunnen oplopen (bvb verzekering, rijbewijs, verlichting, dragen van helm, enz..)
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 17 sep 2019 09:53

Ineens een doodskist bij maken? Dus iets dat achter je fiets hangt en je fiets duwt tot 45kmh :shock:

Iin ieder geval valt het niet onder fiets. Afhankelijk snelheid bromfiets klasse b, of moto
Dus verzekering, rijbewijs, helm en de ganse bataklan. Homologeren om het op de baan te krijgen.

De kostprijs van homologeren is niet echt goedkoop

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 17 sep 2019 11:42

Als je daar een ongeval met (zwaar) gewonden mee veroorzaakt dan zal je weten waarvoor je de rest van je leven mag gaan werken. Familiale zal niet tussenkomen en niet gehomologeerde vehikels BA verzekeren lukt niet. Berg uw plannen dus maar op (tenzij je een grote prive racebaan hebt waarop je kan spelen)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 sep 2019 01:32

Ik ben bezig met het ontwerp van een electrische eenwielige fietskar. Deze zal een motor hebben van 750W en de trapbeweging ondersteunen tot 45km/h, sneller zou ook nog kunnen.
Tot 45 km/u maakt dat er ongeveer een speed-pedelec van - als het daar in gegoten kan worden
Die zijn onderworpen aan behoorlijk strenge eisen en goedkeuring
Als particulier een wespennest ...

Sneller dan 45 ... ga je richting motorfiets , nog strenger - als het als motorfiets kan dienen.

Mijns inziens valt die onder geen enkele van de huidige wettelijke bepalingen.
Dat kan al een indicatie geven van de zever die je je op je nek kan halen ...


Volgens mij valt dit wel degelijk onder de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen als het maar 25 gaat

2° ofwel een “gemotoriseerd voortbewegingstoestel”, dit wil zeggen elk motorvoertuig met één of meer wielen dat door bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur:


Anderzijds, blijft een fiets met een aanhanger, een fiets ...


Nu, ik heb ook zo mijn bedenkingen bij een duwende gemotoriseerde "fiets" aanhanger
Zeker als dat die "fiets" naar 45km/u moet stuwen.
Kracht àchter scharnierpunt laten inwerken is geen recept voor geweldige stabiliteit
En dat dan op een voertuig dat al scharniert ...

Er zijn ooit experimenten mee geweest bij auto's - daar is men vaak ook snel van teruggekomen, en het idee is ook niet echt doorgebroken :wink:

Idee is overigens niet nieuw of uniek
Google pusher trailer bicycle (of bike)

Wat zouden de mogelijke gevolgen kunnen zijn als ik deze zonder te laten homologeren in het verkeer breng ?
Als het gehomologeerd moest zijn ... potentieel enorm.
Die wetgeving gaat tot 10.000 frank, nu €, en maal 8 (opdeciemen) ... 80.000€

Wanneer gaat men dat merken ?
Als het er mee mis gaat ... ongeval

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”