Archivering van audiovisuele werken

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Archivering van audiovisuele werken

#1 , 24 feb 2014 19:30

Ik ben zelf al enkele jaren actief met poëzie en dien nieuwe gedichtencollecties altijd netjes in bij de FOD Economie om de intellectuele eigendom vast te leggen. Ik weet zo ook dat eens gepubliceerd, alle werken permanent bewaard worden door de Koninklijke Bibliotheek, terwijl bij de FOD Economie ingediende werken die nooit gepubliceerd werden eveneens permanent bewaard worden doch door het Rijksarchief in plaats van de Kon.Bibliotheek.

Goed, tot zover mijn kennis, mijn biotoop: het geschreven woord. Ik vraag me echter af of soortgelijke regels gelden voor audiovisuele materialen? Stel bijvoorbeeld
- een muzikant of band brengt een demo uit en brengt deze in beperkte oplage op de markt via eigen beheer ; is er een instantie die een kopie hiervan permanent bijhoudt?
- een muzikant of band neemt een CD op, maar besluit deze niet commerciëel te verkopen. Toch is hier wel sprake van de creatie van een kunstwerk. Wordt dit dan ook bijgehouden door een daartoe bevoegde instantie?
- een filmmaker maakt een prent (hetzij fictief, hetzij docu, of zelfs gewoon reportage/interview) die echter niet commerciëel verkocht of vertoond wordt, maar via internet kan bekeken worden, deel vormt van een opleiding aan hogeschool/univ , of in eigen beheer in beperkte kring bekeken wordt maar nooit in bioscoop of televisie .... Wordt een exemplaar van de film toch bewaard en welke instantie is hiervoor bevoegd?
- welke instantie is bevoegd voor het permanent archiveren van films of CD's die wel commerciëel uitgebracht zijn? Het is evident dat The Beatles en Elvis binnen 50 of 100 jaar nog beluisterd worden, maar of vb beroepsmuzikanten zoals The Van Jets, Gorki, Meuris, The Kids, ... dan nog een belletje doen rinkelen? Toch is wat zij maken een volwaardige artistieke creatie die logischerwijze zou gearchiveerd en bijgehouden worden ergens?


Ik vraag dit omdat het me erg boeit hoe men verzekert dat van alle kunstwerken en artistieke creaties (ongeacht of veel mensen ze goed vinden of niet, over smaak discussiëren is onmogelijk) een exemplaar permanent behouden blijft voor archiefdoeleinden. Vergelijk het met hoe van elk gepubliceerd boek een kopie in depot bewaard wordt door de Koninklijke Bibliotheek, en hoe de bij FOD Economie ingediende literaire werken die niet gepubliceerd worden naar het Rijksarchief gaan voor permanente bewaring. Ik vraag me af hoe dit precies gebeurt met CD's, films, ... Er zijn zoveel studenten die heel knappe projecten maken, of beginnende muzikanten wiens demo enkel in beperkte oplage wordt verdeeld in de hoop de radio te halen en optredens te versieren, maar zonder commerciële verspreiding. Het lijkt me absurd dat men van die creaties geen exemplaar zou bijhouden, tenslotte is dit een artistieke creatie niet als een commerciëel uitgebrachte film of CD ; en 1 van de taken van Rijksarchief, Kon.Bibliotheek etc is toch voorkomen dat creatieve werken verloren zouden gaan?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding