idee verkopen aan firma

Bikersinc
Topic Starter
Berichten: 20

idee verkopen aan firma

#1 , 17 dec 2013 11:31

Ik zit met hetzelfde probleem.

Het gaat om een verpakking waarbij iedereen hetzelfde probleem ondervindt.
Daarom heb ik een idee voor een veel betere verpakking.
Dus het idee van de verpakking zelf zal wel niet beschermd zijn denk ik dan.

Maar hoe breng ik nu het idee aan de man?
Hoe onderhandel je in zo'n situatie bij de producent?
Kan je een idee/basismodel+recht "verkopen" aan de producent als particulier?
Hoe bepaal je de waarde van je idee?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand vanuit professioneel oogpunt advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bikersinc
Topic Starter
Berichten: 20

#2 , 17 dec 2013 11:42

Ik heb net even gekeken.
Er bestaat toch een patent op de verpakking.
Het patent werd reeds lange tijd geleden (+40 jaar) aangevraagd door een grote multinational.

Blijft het patent geldig voor deze grote multinational?
Verandert dit het standpunt van onderhandeling?
Moet ik onderhandelen met de grote multinational die het patent ooit aanvroeg of onderhandel ik met de producent die het verpakte goed produceert?

Bikersinc
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 01 jan 2014 21:49

Niemand advies hieromtrent?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5461

#4 , 03 jan 2014 09:35

Een patent vervalt na 20 jaar (soms 25 jaar) waarna iedereen die dat wil de ex-gepatenteerde ideeen mag overnemen.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 03 jan 2014 10:13

Patenten kunnen vernieuwd worden.

Het allereerste wat je dient te verrichten is de geografische reikwijdte van het patent op te zoeken.
Vervolgens dien je de looptijd van het patent in kwestie te verifiëren. Dergelijke zaken zoek je best op via de diverse nationale patent en merkenbureaus. Deze zijn praktisch allen online te vinden met een beschikbare digitale catalogus van de bij hen geregistreerde patenten.

Bikersinc
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 20 jan 2014 12:50

Zou ik ook rechtstreeks met de firma in kwestie kunnen onderhandelen over het idee en zo een overeenkomst sluiten?

Hoe wordt zo'n prijs onderhandeld? Kan dat bv. een percentage op de verkoop zijn? Of is dat meestal een eenmalig bedrag?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 20 jan 2014 13:40

Alles is mogelijk vanaf het ogenblik dat er een bedrijf is dat interesse vertoont.

Bij Ford Genk werd bv. aan het personeelslid dat een effectief kostenbesparend idee had voor het productieproces een éénmalige beloning gegeven in functie van de opbrengst van de kostenbesparing en met een plafond van € 25.000 dacht ik. Dat was per effectief idee... het record is geëindigd op 6 voor één personeelslid...

Bikersinc
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 25 jan 2014 19:07

Klinkt interessant.
Maar ik ben natuurlijk geen werknemer van het desbetreffende bedrijf.

Welk document stel je voor om te laten tekenen alvorens je je presentatie doet?

In mijn geval gaat het over een verbetering van een verpakking waar er miljarden van worden verkocht per jaar.
Kun je dan bv. 1 eurocent per verkochte verpakking vragen voor een bepaalde looptijd? (wat een gigantische royalty zou zijn...)

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”