idee verkopen aan firma

Dinarobin
Topic Starter
Berichten: 5

idee verkopen aan firma

#1 , 24 aug 2013 15:26

Ik heb een idee om een bestaand product te verbeteren.
Hoe kan ik mijn idee trachten te verkopen aan de huidige producent van dat product zonder het risico te lopen dat hij zegt geen interesse te hebben en dan enkele maanden later mijn idee toch gerealiseerd te zien?
En stel dat men wel interesse heeft en het product wil aanpassen (of een afgeleid product maken). Hoe en hoeveel kan ik hier aan verdienen?

Alle tips zijn welkom :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 27 aug 2013 18:19

U kan de maatschappij in kwestie eerst en vooral vragen een geheimhoudingsovereenkomst te ondertekenen.

Weet wel dat ideeën vrij zijn. Dat betekent dat een idee op zich niet kan worden beschermd. De uitdrukking van een idee daarentegen is wel te beschermen.

Echte bedrijfskennis en know-how bijvoorbeeld kunnen worden geoctrooieerd. Een octrooi geldt echter enkel binnen België en voor een bepaalde periode (in se 20 jaar).

Bovendien kan ook de vorm van bepaalde producten worden beschermd door het auteursrecht, het tekeningen- en modellenrecht en het merkenrecht.

Hou er evenwel rekening mee dat het product dat u wenst te "verbeteren", naar alle waarschijnlijkheid een of andere bescherming geniet en u zich mogelijk schuldig maakt aan een inbreuk daarop, mocht u beslissen uw ideeën in de praktijk om te zetten.

De prijs die u hiervoor kan vragen, hangt af van allerhande factoren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”