copyright en auteursrecht in de praktijk

jan66
Topic Starter
Berichten: 9

copyright en auteursrecht in de praktijk

#1 , 11 aug 2013 13:12

Mag ik een afbeelding/tekening/foto van een meer dan 70 jaar geleden overleden kunstenaar,

1. inscannen uit een een krant/tijdschrift/boek van meer dan 70 jaar oud en zonder meer gebruiken

2. inscannen uit een recent boek en zonder meer gebruiken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 aug 2013 08:08

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een PORTRET bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

Echter:

“Art.2. § 1. Na het overlijden van de auteur blijft het auteursrecht gedurende zeventig jaar bestaan ten voordele van de persoon die hij daartoe heeft aangewezen of, indien dat niet is gebeurd, ten voordele van zijn erfgenamen, overeenkomstig artikel 7...§ 5. De beschermingstermijn van foto's die oorspronkelijk zijn, in de zin dat zij een eigen INTELLECTUELE SCHEPPING van de auteur zijn, wordt vastgesteld overeenkomstig de voorgaande paragrafen.“(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jan66
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 13 aug 2013 18:50

Ik ben geen jurist, maar begrijp ik het goed
dat het antwoord om mijn vragen 'in mensentaal' 2x ja is?

Reclame

jan66
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 16 aug 2013 18:27

Ik vond deze interessante link ivm mijn vraag:

http://www.copyrightaid.co.uk/forum/top ... 20magazine" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”