Auteursrecht op producties van een failliete vennootschap

JC
Topic Starter
Berichten: 18

Auteursrecht op producties van een failliete vennootschap

#1 , 24 jul 2013 23:29

Feiten:
Uitgeverij X is reeds een 10 jaar failliet en de boedel werd nooit overgenomen.
Die uitgeverij publiceerde (in haar naam) diverse boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Vraag:
Vandaag wil ik een website maken over één van de onderwerpen waarover Uitgeverij X ooit een boek publiceerde.
Dat boek heb ik hier liggen en ik zou graag grote delen overnemen uit dat boek om mijn website van inhoud te voorzien.
Wat met het auteursrecht ?
Is dat door het faillissement van die vennootschap vervallen of hoe zit dat precies ?
Wat is de kans dat ik ooit problemen krijg wanneer ik grote stukken overneem uit dat boek ?

Dank jullie wel voor de tips & bedenkingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 29 jul 2013 10:58

Auteursrecht vervalt niet door een faillissement, en zit in principe niet bij de uitgeverij (hoewel het wel kan) maar, zoals de term het eigenlijk al netjes zegt, bij de effectieve auteur(s) van de boeken. Daar moet u eigenlijk van uitgaan, en voor publicatie moet u dan ook toestemming vragen aan de desbetreffende auteurs, ef eventueel via een auteursrechtenmaatschappij.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”