Web scraping

Hnns
Topic Starter
Berichten: 3

Web scraping

#1 , 26 jun 2013 14:37

Ik had een vraag in verband met web scraping. Voor diegene die niet bekend zijn met het onderwerp. In feite gaat het over het periodisch automatisch bemachtigen van informatie van websites van een 3de partij.

Mijn vraag is in feite, is het legaal om beperkte, specifieke informatie te bemachtigen van een website en deze (commercieel) te gebruiken? Dus vrij van auteursrechten en dergelijke. Het gaat hier voornamelijk over heel specifieke informatie zoals bijvoorbeeld (ongerelateerd): Prijzen van producten bij webshops of actuele informatie over beschikbare treinen bij Infrabel.

Mijn verwarring hier gaat voornamelijk om het feit dat deze informatie geen creatieve werken omvat, maar mogelijk toch het intellectuele eigendom van een bedrijf/organisatie kan zijn?

Moest ik dergelijke informatie willen gebruiken zou ik uiteraard graag op voorhand weten of deze informatie hergebruiken zonder expliciete toestemming wettelijk is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 26 jun 2013 18:05

Enkele jaren geleden was er toch onenigheid omdat een student een app had geschreven en gegevens gebruikte uit de databank van de spoorwegen.

Wet van 31 augustus 1998 houdende omzetting in Belgisch recht van de Europese richtlijn van 11 maart 1996 betreffende de rechtsbescherming van databanken:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 06 jul 2013 17:12

Een database, zelfs al is het maar een vergelijkende tabel van tarieven van bv het openbaar vervoer, is wel degelijk een creatief werk want die prijzen zijn door iemand in een database gezet. Wie heeft die database ontworpen? Dus hier is wel degelijk sprake van creatie.

Wat je normaalgezien probleemloos kan doen is die tarieven en vergelijkingen vermelden of zelf een vergelijkende tabel maken, maar het geheel overnemen van de tabel zoals je ze op die website van derden zag, dat kan wel degelijk problemen opleveren (al is de kans dat bv de NMBS klacht gaat indienen als iemand hun uurregeling-tabel op een andere site kopieert, eerder theoretisch dan waarschijnlijk).

Strict genomen echter... Er werden tot voor kort nog mensen vervolgd door de BBC wegens schending auteursrecht omdat men de voetbalkalender van de BBC kopiëerde naar een voetbal fansite. Men opperde dat namen van clubs en wedstrijduitslagen vermelden geen creatieve arbeid is. De BBC opperde echter dat niet zozeer die namen en uitslagen het punt waren, maar wel dat zij de juiste wedstrijden en scores in een tabel hadden gezet en dat was dan volgens hen inderdaad wel een creatieve arbeid. Ik meen wel dat een rechtbank de BBC hierin nadien ongelijk gaf maar met wat minder geluk werden heel wat hobbyist-webmasters hierdoor vervolgd had de BBC gelijk gekregen. En wanneer die database door henzelf geprogrammeerd en ontworpen is, dan is dat volgens mij best realistisch dat men dat als een creatie beschouwt en dus copyright protected.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”