Vervallen de schulden van zoon aan ouders na hun overlijden?

Marthe14
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Tienen

Vervallen de schulden van zoon aan ouders na hun overlijden?

#1 , 09 apr 2010 15:43

Mijn broer moet nog zo'n 3 miljoen BEF aan schulden sinds de jaren '91-94... aan mijn ouders. Na het overlijden van vader in 2004 heeft moeder die onder bewindvoering stond wegens ziekte deze zaak terug ter sprake gebracht en de bewindvoerster duidelijk gemaakt dat ze haar geld terugeistte van haar zoon en schoondochter... Dit werd in de nalatenschap besproken maar mijn broer bleef staande houden dat hij deze schulden terugbetaald had, hij heeft ook onder ede verklaart dat hij niets achtergehouden heeft alhoewel de bewindvoerster hem er attent op maakte dat het hier wel over 3 miljoen BEF ging en hij geen bewijzen kon voorleggen van terugbetaling aan mijn moeder. Bij ieder bezoek aan de notaris werd hij hiervoor aan de tand gevoeld en kwam iedere keer met een ander verhaal, maar bewijzen van terugbetaling kon hij niet voorleggen. Nu is moeder overleden en het ouderlijk huis moet nog verkocht worden, mijn broer en ik hadden getekend voor akkoord van openbare verkoop maar nu wil hij dit niet meer. Hij wil via een makelaar verkopen daar hij dan denkt meer te erven nu moeder overleden is en hij beweert dat die schulden nu vervallen en ik hem dus niet meer kan vervolgen via de rechtbank om zo ook mijn wettelijk deel waar ik recht op heb van die 3 milljoen BEF te kunnen terugvorderen.
Laatst gewijzigd door Marthe14 op 20 mei 2010 09:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9906
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 apr 2010 20:32

Dat is een beetje simpel. Bij het overlijden van moeder heeft de nalatenschap een schuldvordering van 3 mio op de zoon. Die schuld vervalt niet en dient verrekend te worden. Indien dit mogelijk is , moeten de andere erfgenamen eerst drie miljoen krijgen uit de nalatenschap vooraleer broer kan meedelen.
Maw : na de dood van moeder is die drie miljoen een actief element in de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1816

#3 , 09 apr 2010 21:07

Dat is een beetje simpel. Bij het overlijden van moeder heeft de nalatenschap een schuldvordering van 3 mio op de zoon. Die schuld vervalt niet en dient verrekend te worden. Indien dit mogelijk is , moeten de andere erfgenamen eerst drie miljoen krijgen uit de nalatenschap vooraleer broer kan meedelen.
Maw : na de dood van moeder is die drie miljoen een actief element in de nalatenschap.
Waarschijnlijk moeten er op die 3 miljoen successierechten betaald worden. Ook als men die niet ( volledig ) kan recuperen ?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 11 apr 2010 10:55

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig of u in het bezit bent van een onderhandse akte die aan voornoemde vereiste voldoet en indien niet of u minstens over een begin van bewijs door geschrift beschikt.

INDIEN u over de nodige bewijzen beschikt dan maken de erin vermelde schuldvordering deel uit van de nalatenschap van uw ouders.

“Art.1315...Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling...”(B.W.).

INDIEN u het bestaan van de lening bewijst en uw broer niet het bewijs levert van de terugbetaling,dan blijft hij deze verschuldigd aan de nalatenschap. Zo nodig dient u hem hiertoe te doen veroordelen vooraleer de nalatenschap te verdelen.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Indien er geen overeenstemming is over de wijze van verkopen van het huis dan kan elke rechthebbende gerechtelijke verdeling vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9906
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 apr 2010 12:03


Waarschijnlijk moeten er op die 3 miljoen successierechten betaald worden. Ook als men die niet ( volledig ) kan recuperen ?
Dat is niet nodig! De aangifte van nalatenschap is één punt , de afhandeling van de erfenis een tweede.
Indien dat geld gegeven is ( zelfs geleend) meer dan drie jaar voor het overlijden , dienen er geen successierechten betaald te worden. Maar dat geld wordt wel verrekend bij de verdeling van de tegoeden. Hier zit precies het principe van de inbreng.

Stel : broer heeft 3 mio gehad in 2004. Moeder overlijdt 2009 , er is een nalatenschap van van 5 mio. Successierechten op 2 x 2.5 mio , maar verdeling = 4 mio voor zus , 1 mio voor broer.

Marthe moet idd bewijzen kunnen voorleggen dat broer die gelden heeft ontvangen , de andere moet betalingsbewijzen hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”