Geld lenen aan kind voor aankoop huis.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

Geld lenen aan kind voor aankoop huis.

#1 , 02 jul 2023 09:31

Kan ik geld lenen aan mijn kind voor de aankoop van een huis? Zijn hier kostten aan verbonden. Hoe zit dit wettelijk? Hoe wordt dit gecontroleerd?

Vrolijke vriend
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2023 09:54

Je moet opletten dat je hiermee niet de erfenisrechten van de andere kinderen hypothekeert. Mijn echtgenoot heeft net een dergelijk geding gewonnen, na drie jaar processen. De tegenpartij gaat echter in beroep.

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2023 10:28

Je moet opletten dat je hiermee niet de erfenisrechten van de andere kinderen hypothekeert. Mijn echtgenoot heeft net een dergelijk geding gewonnen, na drie jaar processen. De tegenpartij gaat echter in beroep.
In uw geval zijn de andere kinderen dan een rechtszaak begonnen of hoe is dit gebeurd?

Reclame

Vrolijke vriend
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2023 11:29

Inderdaad, maar dat zijn uw zaken niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2023 11:51

We gaan het beleefd houden. Misschien eens lezen: https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ijn-woning#
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vrolijke vriend
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2023 12:25

Als de andere erfgenamen nog toelaten dat je hun kinderen bezoekt, is het waarschijnlijk OK.
Jurisprudentie is zo ver, ik weet dat in dergelijke zaken de overheid niet ingrijpt tenzij de benadeelden bezwaar indienen.
Ik ben geen jurist.

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 jul 2023 12:36

Kan ik geld lenen aan mijn kind voor de aankoop van een huis?
Ja dat kan perfect.
Wel goed contract opstellen. Zeker als er nog andere kinderen zijn.

"Je moet opletten dat je hiermee niet de erfenisrechten van de andere kinderen hypothekeert."

Indien de schuldeiser overlijdt dan treden zijn erfgenamen in zijn plaats.
Als er meerdere kinderen zijn dan hebben die een schuldvordering op het ontlenende kind.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Vrolijke vriend
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2023 13:34

Wie zich enkel beperkt voelt door wat de wet toestaat begeeft zich natuurlijk op het randje van de criminaliteit.
Je zou bijvoorbeeld op een of andere manier kunnen garanderen dat de gereserveerde delen nog groot genoeg zullen zijn voor een onmiddellijke terugbetaling.

Terug naar “Andere”