privécontract opmaken voor beleggingsovereenkomst tussen particulieren mogelijk?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

privécontract opmaken voor beleggingsovereenkomst tussen particulieren mogelijk?

#1 , 24 jun 2023 18:08

Stel dat ik iemand ken die in zijn vrije tijd met handelen op de beurs bezig is voor persoonlijke doeleinden (niet professioneel) en deze persoon zegt mij dat hij ervoor kan zorgen dat ik maandelijks een klein percentage kan winst hebben, wanneer ik hem geld geef en hem zijn ding laat doen op de beurs. Kan er dan een contract tussen privépersonen worden opgemaakt waarin hij het aanbod doet bij de investering van x geld dat er maandelijks ongeveer y percent zal worden overgemaakt naar mijn rekening.

Of wordt dat als een financiële beroepsactiviteit gezien, en moet hij zoals een beleggingsmakelaar, voldoen aan de financiële regels en regulaties waaraan beleggingsmakelaars moeten voldoen?

Alvast dank voor info.

jefke007
Berichten: 1815

#2 , 24 jun 2023 18:12

Misschien die vraag ook eens aan de fmsa stellen
https://www.fsma.be/nl

Kans dat ze hem in den bak steken.
Dit kan totaal niet

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2023 18:14

Dat is een beroepsactiviteit (regelmatig karakter), waarvoor de kans dat hij een vergunning zal krijgen afgerond nihil is.

Los daarvan: waarom zou je in zoiets meestappen? Is toch gegarandeerd recept voor ruzie.

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 24 jun 2023 18:31

ok, bedankt. Ik wist niet dat het niet legaal was dit onder burgers onderling te regelen.

LeenW
Berichten: 12866

#5 , 24 jun 2023 18:53

Net hiervoor dient deze strenge wetgeving dus.

Terug naar “Andere”