werkelijke beroepskosten tijdens invaliditeit

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

werkelijke beroepskosten tijdens invaliditeit

#1 , 04 mei 2015 21:30

Geachte,

Begin 2012 ben ik wegens een spijtig ongeval arbeidsongeschikt geworden en datzelfde jaar ontslagen. Sindsdien heb ik een zware handicap.

Mijn ex-werkgever heeft geen ontslagvergoeding, vervroegd vakantiegeld, etc uitbetaald alsook dient hij nog achterstallig loon te betalen.

Ik heb de zaak via een advocaat aanhangig gemaakt bij de arbeidsrechtbank maar heb tot op heden nog steeds geen geld ontvangen. Het definitieve vonnis is pas een paar maanden geleden (februari 2015) gekomen en mijn advocaat heeft een deurwaarder ingeschakeld om de nog verschuldigde bedragen te recupereren.

Ik heb tamelijk wat kosten hiervoor moeten maken, oa advocatenkosten. Ik heb het callcenter van de FOD Financien gebeld met de vraag of ik deze kon inbrengen als werkelijke beroepskosten. Het antwoord was ja.

Eveneens eist mijn mutualiteit 3 maanden uitkering terug wegens het feit dat ik recht heb op een ontslagvergoeding.

Ik heb voor inkomstenjaar 2013 mijn gemaakte kosten dan ook aangegeven als werkelijke beroepskosten.

Nu heb ik een brief ontvangen van de belastingen, nl. "een bericht van wijziging aangifte" met een "rechtzetting van de beroepskosten" naar 0.00 euro. Er wordt bij vermeld: "de opgesomde kosten worden niet beschouwd als zijnde gedaan met het oogmerk om de inkomsten (=ziekteuitkering) te verkrijgen of te behouden en kunnen derhalve niet als beroepskosten worden afgetrokken."

Ik dien de brief binnen termijn van 1 maand terug te sturen met "opmerkingen van de belastingplichtige" en of ik al dan niet akkoord ga en om welke reden.

Wat dien ik hiermee te beginnen? De kosten zijn wel degelijk aangegaan om de mij nog verschuldigde looncomponenten te recupereren.

Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord / opmerkingen.

mvg,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2015 23:01

U kan antwoorden met verwijzing naar de Commentaar bij het Wetboek Inkomenstenbelastingen

49/12
Om de kosten van het brutobedrag van de beroepsinkomsten te mogen aftrekken, is het niet nodig dat ze zijn gedaan voor het verkrijgen of het behouden van de inkomsten van het jaar of het boekjaar tijdens hetwelk ze zijn gedaan; het is voldoende dat die kosten bijdragen tot het verkrijgen of behouden van de beroepsinkomsten (Cass., 22.12.1964, NV Ets. Jean Pankert, Bull. 423, blz. 1758).
49/13
Aldus zijn de in een bepaald jaar of boekjaar werkelijk betaalde kosten, die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een toekomstig tijdperk, aftrekbaar als beroepskosten van het jaar of boekjaar van de betaling (b.v. in december voor het volgende jaar betaalde verkeersbelasting, vooruitbetaalde huur of interest, enz.).


Kosten gedaan in 2013 om in een later jaar beroepsinkomsten te verwerven zijn dus aftrekbaar van de inkomensten van het jaar 2013. De kosten zijn niet gedaan om ziekteuitkering te ontvangen maar om ontslagvergoeding enz. te ontvangen.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 05 mei 2015 17:52

Mag je eveneens de kosten van bvb een cursus inbrengen als de arbeidsongeschiktheid beperkt is in de tijd?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2015 18:07

Hangt er van af waarvoor die cursus dient.
Bijleren voor uw huidige job: ja
Van job veranderen: neen.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#5 , 27 mei 2015 15:07

U kan antwoorden met verwijzing naar de Commentaar bij het Wetboek Inkomenstenbelastingen

49/12
Om de kosten van het brutobedrag van de beroepsinkomsten te mogen aftrekken, is het niet nodig dat ze zijn gedaan voor het verkrijgen of het behouden van de inkomsten van het jaar of het boekjaar tijdens hetwelk ze zijn gedaan; het is voldoende dat die kosten bijdragen tot het verkrijgen of behouden van de beroepsinkomsten (Cass., 22.12.1964, NV Ets. Jean Pankert, Bull. 423, blz. 1758).
49/13
Aldus zijn de in een bepaald jaar of boekjaar werkelijk betaalde kosten, die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een toekomstig tijdperk, aftrekbaar als beroepskosten van het jaar of boekjaar van de betaling (b.v. in december voor het volgende jaar betaalde verkeersbelasting, vooruitbetaalde huur of interest, enz.).


Kosten gedaan in 2013 om in een later jaar beroepsinkomsten te verwerven zijn dus aftrekbaar van de inkomensten van het jaar 2013. De kosten zijn niet gedaan om ziekteuitkering te ontvangen maar om ontslagvergoeding enz. te ontvangen.
Dit was ik inderdaad van plan om op deze brief te antwoorden en dat ik niet akkoord ga met de rechtzetting van de beroepskosten.

Ondertussen heb ik echter mijn aanslagbiljet ontvangen waarbij met de oorspronkelijke bedragen die ik heb opgegeven en dus ook met de beroepskosten rekening is gehouden.

Dien ik dan nog op deze oorspronkelijke brief te antwoorden? Ik heb gehoord dat - wanneer men een aanslagbiljet ontvangt - men de eindafrekening heeft ontvangen en dat men daar in principe niet meer kan op terugkomen.

Kan ik er dan van uit gaan dat alles in orde is en dat men de beroepskosten aanvaard heeft?

polk
Berichten: 438

#6 , 27 mei 2015 16:08

Dit was ik inderdaad van plan om op deze brief te antwoorden en dat ik niet akkoord ga met de rechtzetting van de beroepskosten.

Ondertussen heb ik echter mijn aanslagbiljet ontvangen waarbij met de oorspronkelijke bedragen die ik heb opgegeven en dus ook met de beroepskosten rekening is gehouden.

Dien ik dan nog op deze oorspronkelijke brief te antwoorden?
Sowieso nog op het bericht van wijziging antwoorden! Het ontvangen van het aanslagbiljet op basis van de door u aangegeven inkomsten staat volledig los van het onderzoek dat momenteel door de behandelende ambtenaar wordt gevoerd.
Ik heb gehoord dat - wanneer men een aanslagbiljet ontvangt - men de eindafrekening heeft ontvangen en dat men daar in principe niet meer kan op terugkomen.
Hier klopt niets van. De administratie heeft in principe een onderzoekstermijn van 3 jaar, die kan verlengd worden tot 7 jaar in geval van vermoedens van fraude.
Kan ik er dan van uit gaan dat alles in orde is en dat men de beroepskosten aanvaard heeft?
Neen! U dient te antwoorden op het bericht van wijziging. Als u dit niet doet kan de administratie de aanslag vestigen op de gegevens die zij vermoedt (dus zoals beschreven in het bericht van wijziging, met beroepskosten = 0).

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#7 , 04 jun 2015 01:02

Ik heb gehoord dat - wanneer men een aanslagbiljet ontvangt - men de eindafrekening heeft ontvangen en dat men daar in principe niet meer kan op terugkomen.
Hier klopt niets van. De administratie heeft in principe een onderzoekstermijn van 3 jaar, die kan verlengd worden tot 7 jaar in geval van vermoedens van fraude.
Kan ik er dan van uit gaan dat alles in orde is en dat men de beroepskosten aanvaard heeft?
Neen! U dient te antwoorden op het bericht van wijziging. Als u dit niet doet kan de administratie de aanslag vestigen op de gegevens die zij vermoedt (dus zoals beschreven in het bericht van wijziging, met beroepskosten = 0).[/quote]

--------
Nochtans staat in de brief die ik aanvankelijk van de administratie heb gekregen het volgende:

"Overeenkomstig artikel 346,5de lid, WIB 92 zal de administratie u per aangetekende brief inlichten, ten laatste de dag van de vestiging van de aanslag, van de opmerkingen die u zou hebben geformuleerd en waarmee de administratie geen rekening zou hebben gehouden, met vermelding van de motieven die haar beslissing rechtvaardigen.
De administratie zal u eveneens informeren over uw beroepsmogelijkheden waarover u beschikt tegen deze aanslag."

Het aanslagformulier heb ik reeds gekregen, nog voor ik de administratie mijn opmerkingen heb kunnen overmaken.

Wat moet ik hieruit dan opmaken?

polk
Berichten: 438

#8 , 04 jun 2015 09:40

U hebt een aanslagformulier gekregen op basis van de door u aangegeven inkomsten. U kan echter een nieuw aanslagbiljet ontvangen als de administratie meent uw aangifte aan te moeten passen (zoals ze hier zinnens is).

De zinsnede in het vet verwijst naar de vestiging van de supplementaire aanslag. Als u niet antwoord op het bericht van wijziging zal de administratie u een kennisgeving tot taxatie opsturen, waarin ze zegt dat ze u zal belasten zoals uiteengezet in het bericht van wijziging.

BrechtS
Berichten: 463

#9 , 04 jun 2015 11:36

Een bericht van wijziging zeker beantwoorden. Ik heb er zelf een gekregen voor een vereenvoudigde aangifte (tja, als student 0€ verdient dus er valt niets in te geven) en daarop staat letterlijk dat als u niet antwoord, u wordt geacht akkoord te zijn. Het antwoorden is dus nodig om te zeggen niet akkoord te zijn. En in u geval bent u niet akkoord, dus zo snel mogelijk antwoorden.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#10 , 17 dec 2015 19:50

U kan antwoorden met verwijzing naar de Commentaar bij het Wetboek Inkomenstenbelastingen

49/12
Om de kosten van het brutobedrag van de beroepsinkomsten te mogen aftrekken, is het niet nodig dat ze zijn gedaan voor het verkrijgen of het behouden van de inkomsten van het jaar of het boekjaar tijdens hetwelk ze zijn gedaan; het is voldoende dat die kosten bijdragen tot het verkrijgen of behouden van de beroepsinkomsten (Cass., 22.12.1964, NV Ets. Jean Pankert, Bull. 423, blz. 1758).
49/13
Aldus zijn de in een bepaald jaar of boekjaar werkelijk betaalde kosten, die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een toekomstig tijdperk, aftrekbaar als beroepskosten van het jaar of boekjaar van de betaling (b.v. in december voor het volgende jaar betaalde verkeersbelasting, vooruitbetaalde huur of interest, enz.).


Kosten gedaan in 2013 om in een later jaar beroepsinkomsten te verwerven zijn dus aftrekbaar van de inkomensten van het jaar 2013. De kosten zijn niet gedaan om ziekteuitkering te ontvangen maar om ontslagvergoeding enz. te ontvangen.
Mag ik voor aanslagjaar 2016 (=inkomstenjaar 2015) werkelijke beroepskosten aangeven die gemaakt zijn in 2014 met het oog op het bekomen van de mij nog verschuldigde bedragen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 17 dec 2015 20:11

is het probleem niet dat er nog geen beroepsinkomsten verkregen zijn en het voor de fod financien (die geen vonnis hebben wss) niet duidelijk is dat je die effectief al via een vonnis zou kunnen bekomen?

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#12 , 17 dec 2015 20:23

is het probleem niet dat er nog geen beroepsinkomsten verkregen zijn en het voor de fod financien (die geen vonnis hebben wss) niet duidelijk is dat je die effectief al via een vonnis zou kunnen bekomen?
Het definitieve vonnis is er al sinds begin dit jaar. Daar de ex-werkgever nog niet heeft betaald zijn er nog extra advocaten- en deurwaarderskosten.
De beroepsinkomsten heb ik nog niet verkregen, terwijl er in 2014 en dit jaar nog kosten zijn gemaakt om deze te bekomen.

De fiscus heeft reeds een copie van het vonnis ontvangen.

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#13 , 17 jan 2016 16:37

Ik heb geantwoord dat ik niet akkoord was met het bericht van wijziging.
Men heeft mij laten weten dat een gedeelte van de beroepskosten (oa advocatenkosten) toch aanvaard worden. Kosten voor bijscholing heeft men niet aanvaard.

Ik heb een nieuw aanslagbiljet ontvangen waarmee ik nog niet helemaal akkoord ben:
Een gedeelte van de inkomsten van dat jaar diende te worden ingevuld op een aangifte voor niet-rijksinwoners. Ik ben voor mijn verhuis naar het buitenland bij mijn belastingkantoor langsgeweest om dit te melden. De controleur heeft mij toen gezegd dat men mij voor de periode dat ik in België heb gewoond een speciaal belastingformulier zou opsturen.

Dit laatste heb ik helaas nooit ontvangen waardoor een incorrecte aangifte is gebeurd.

Kan ik nu nog een herziening vragen of moet ik onmiddellijk een bezwaarschrift opstellen?

jef007
Berichten: 1689

#14 , 17 jan 2016 20:08

ik denk dat beroepskosten enkel kunnen afgetrokken worden van beroepsinkomsten
als u enkel ziekteuitkering ontvangen heeft, kunnen hiervan geen beroepskosten afgetrokken worden

rosen
Topic Starter
Berichten: 51

#15 , 18 jan 2016 02:01

dank u wel voor uw antwoord.

Mijn belangrijkste vraag is echter of ik op dit moment nog een herziening kan aanvragen
of moet ik direct overgaan tot een bezwaarschrift?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”