terugkrijgen van de belastingen

Mine
Topic Starter
Berichten: 17

terugkrijgen van de belastingen

#1 , 18 feb 2011 10:52

Mijn vriend en ik wonen wettelijk samen. Mijn vriend staat op de zwarte lijst NBB. Zijn geld dat hij normaal moet terugkrijgen van de belastingen wordt ingehouden voor een achterstallige lening te betalen. Gaat mijn geld dat ik tegoed heb van de belastingen dan ook daar naar toe gaan? Het is dit jaar het eerste jaar dat we onze inkomsten tesamen moeten aangeven omdat we nog maar wettelijk samen wonen sedert 2009. Dus inkomsten van 2010 moeten we dit jaar samen aangeven.
Kan ik mijn geld terugkrijgen van de belastingen of gaat alles zowiezo rechtstreeks nr de afbetaling van de lening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 feb 2011 07:45

“Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid...”(Burgerlijk Wetboek).

Ook de (vroegere) schulden blijven elk van hen eigen. U kan dus UW geld terugkrijgen van de belastingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mine
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 19 feb 2011 08:23

Da s al een opluchting. En hoe zou dat dan in de praktijk kunnen gebeuren?
Moet ik dan toch afzonderlijk een belastingbrief indienen of hoe gaat dat dan?

Reclame

Fredje1811
Berichten: 32

#4 , 20 feb 2011 13:38

ik veronderstel dat u daarvoor een brief zal moeten sturen naar uw ontvangstkantoor en die intentie duidelijk maken

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 21 feb 2011 16:27

Vraag aan uw controleur van belastingen om het resultat van uw belastingbiljet te splitsen over u beiden en het resultaat als dusdanig te behandelen. Dat recht hebt U : wettelijk samenwonenden leven automatisch in een stelsel van scheiding van goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”