Bijberoep eenmanszaak, specifieke vraag!

Me-Online
Topic Starter
Berichten: 21

Bijberoep eenmanszaak, specifieke vraag!

#1 , 16 feb 2011 19:15

Hallo

als eenmanszaak heb ik een rekening van de "zaak" die uitsluitend wordt gebruikt voor inkomsten/uigaven die betrekking hebben op mijn zelfstandige activiteit.

echter wil ik ook privéuitgaven zoals water & electriciteit inbrengen in mijn kosten, deze worden echter betaald door onze privérekening.

Kan dit kwaad bij een eenmanszaakje?
Vormt dit ooit problemen?
Dan moet ik mijn privéuittreksels ook afgeven bij een controle?
Kunnen ze zich dan ook vragen stellen over andere privé-uitgaven die ik niet als kost in geef?
Wat zou ik het beste doen? Die privé-uitgaven niet als kost indienen in mijn eenmanszaak/bijberoep?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 feb 2011 23:18

Privé uitgaven zijn geen onkosten van uw zaak en horen niet thuis in je boekhouding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Me-Online
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 17 feb 2011 07:46

Water en electriciteit en verwarming worden zowel privé gebruikt als voor de zaak?
Hoe moet ik dat dan doen denk je?

Als ik dit volledig met de rekening van de zaak betaal klopt het ook weer niet want dat gooien ze er weer uit en krijg ik daar weer miserie mee?

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 17 feb 2011 08:43

Dan zou je tot een verdeelsleutel moeten komen. Zo objectief mogelijk proberen te bepalen welk percentage specifiek gebruikt wordt tijdens de beroepswerkzaamheden. Ik vermoed dat dat voor de waterfactuur extreem miniem zal zijn (tenzij je zwembaden verkoopt). Maar dat wil niet zeggen dat de belastingcontroleur ermee akkoord zal gaan. Beste wat je kan doen is een bezoekje brengen aan de belastingdienst zelf en daar de vraag stelt. Concreet betaal je dan een deel van de factuur via de privérekening en een deel van de factuur via de 'bedrijfsrekening'. En voeg de facturen toe aan je boekhouding. Het is dus geen (e-, s-)bvba? De gulden regel is dat je daar niet mee moet overdrijven en dat de kans bestaat dat alles verworpen wordt. Als het geen vennootschapsvorm betreft, dan heb je geen privérekeningen meer en kunnen ze overal vragen over stellen.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#5 , 17 feb 2011 22:53

Beste,

zolang er geen dingen op de privé rekening gebeuren die niet gezien mogen worden en er is ook geen link (vb overschrijving naar) met een andere rekening waarop iets "verdachts" gebeurd kan je die rekeningen gewoon met die privé rekening betalen. Ik zou een gedeelte van de factuur inbrengen. Als het voor administratief werk thuis is als bijberoeper zou ik 20% van electriciteit en gas nemen. Als je dan ook je btw nummer laat plaatsen op de factuur kan je ook dat gedeelte van de btw recupereren.
Eventueel kan je ook een forfaitair bedrag van elektriciteit en gas in kosten brengen. Ik zou hiervoor niet zelf spontaan de belastingen voor geen lastig vallen. Moesten ze er dan nog over struikelen zal het toch maar over heel minimieme bedragen gaan.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”