Woning in de huwelijksgemeenschap brengen

hendrik1
Topic Starter
Berichten: 258

Woning in de huwelijksgemeenschap brengen

#1 , 25 aug 2010 15:12

Goedemiddag,

mijn vraag: ik heb een huis en een lening (na 2005) op mijn naam alleen.
Ik leer iemand kennen en we trouwen volgens het wettelijke stelsel.Partner heeft géén eigendom.
Is het dan fiscaal interessant om het huis in de huwelijksgemeenschap te brengen?
Aangezien er nog een deel hypotheek dient betaald te worden zou het dan mogelijk zijn om allebei de fiscale aftrek van de woning in te brengen, daar waar ik dat nu alleen kan?

Of dient de lening ook eerst herschreven te worden?

Wie weet hier iets over?

Alvast bedankt,

mvg Hendrik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paul.nijs@nilan.be
Berichten: 25

#2 , 25 aug 2010 16:08

Wat de invloed is in de personenbelasting kan ik niet beantwoorden. Maar naar successierecht toe kan de inbreng van een eigen woning wel heel interessant zijn. Vooral omdat de successierechten op een heel huis (dus wanneer het een eigen goed is) een stuk hoger zullen liggen dan wanneer er tweemaal op de helft moet betaald worden (dus bij een gemeenschappelijk huis). De langstlevende echtgenoot is wel vrijgesteld van successierechten op de gezinswoning, maar de kinderen of andere erfgenamen niet.
Daarenboven kunnen enkel gemeenschappelijke goederen in volle eigendom toegewezen worden aan de langstlevende echtgenoot via een verblijvingsbeding (langst leeft, al heeft) of eventueel keuzebeding. Bij eigen goederen zal de langstlevende in principe slechts het vruchtgebruik erven (soms ook een stukje volle eigendom ifv. het beschikbaar deel).
Dus op dat vlak is een inbreng zeker te overwegen.
Let er wel op dat in de akte (huwelijkscontract bv.) een clausule voorzien wordt dat bij een eventuele echtscheiding het ingebrachte goed terug inegraal toekomt aan de inbrenger.
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 aug 2010 17:28

Indien U inbreng doet van uw woning in de huwelijksgemeenschap , moet U ook (het saldo van ) de lening inbrengen in die gemeenschap , zodat U officiëel uw echtgenote tot mede -lener maakt.
Dan kan ook de financiële instelling de lening op de twee namen zetten , zodat U beiden de aftrek voor woonbonus kunnen genieten. Die kosten voor inbreng , via de notaris , bedragen gewoonlijk zo'n 300 €. De kosten van de bank zijn slechts 'dossierekostten.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 26 aug 2010 10:10

Zij vraag,

is het ook mogelijk om naast de woning bvb bankrekeningen in de gemeenschap te brengen?

situatie:
vrouw heeft een woning,
man heeft aanzienlijk spaargeld (vast in verschillende formules),

zouden graag beide in gemeenschap brengen,
en dat beide terug gaan naar respectievelijke eigenaar bij 'echtscheiding'

is het mogelijk om te specificeren bvb welke rekeningen wel en welke niet ?



kan dit?
moet hiervoor dan een overzicht van deze fondsen (overzichtsformulier bank enz)
gebruikt worden?

thx.

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 aug 2010 12:29

Men kan uiteindelijk alle goederen uit eigen vermogen officiëel in de gemeenschap brengen , zowel onroerende als roerende goederen. Men kan daar voorwaarden aan verbinden , wat er dient gedaan bij echtscheiding. Een correcte opsomming is dan zeker nuttig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”