Woonbonus op hypotheek behouden bij aankoop tweede woning

Domix
Topic Starter
Berichten: 1

Woonbonus op hypotheek behouden bij aankoop tweede woning

#1 , 11 aug 2010 16:40

Ik las onderstaand artikel in De Standaard van 31/7/2010.
Klopt het dat je dit zo kan omzeilen of is het ingewikkelder? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties zijn welkom!

De Standaard: 31/7/2010
"Is er dan geen oplossing om te beletten dat u de woonbonus op uw eerste hypotheek verliest? Toch wel: doe een gesplitste aankoop van uw tweede verblijf. U koopt zelf de naakte eigendom en iemand die u vertrouwt, koopt het vruchtgebruik. Sluit meteen ook een aan- en verkoopbelofte af op die naakte eigendom. Die optie licht u dan zodra uw eerste hypotheek is vervallen. "

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 aug 2010 18:07

Dit vind ik een louche voorstel. Een vreemde betrekken bij een aankoop , waarbij het vruchtgebruik bij iemand anders zit.
En ik durf er nog niet aandenken wat er gebeurt - en te betalen is - als er één van beiden overlijdt.

Afblijven van zo'n structuur!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 aug 2010 09:59

Ik ga ervan uit dat u met ‘woonbonus’ bedoelt:
“Artikel 104 Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,§3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.115...Om te bepalen of de woning van de belastingplichtige, op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, zijn enige woning is die hij zelf betrekt, wordt geen rekening gehouden met : 1° andere woningen waarvan hij, ingevolge erfenis, mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker is...”(WIB).

Indien hij ingevolge uw aangevoerde constructie naakte eigenaar is dan voldoet hij niet aan het vereiste van voornoemd art.115,zodat er WEL rekening wordt mee gehouden.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

neira
Berichten: 89

#4 , 13 aug 2010 16:14

Omzeilen? Wat moet er omzeild worden? Als de eerste woning je enige en eigen woning was op 31/12 van het jaar van de lening (talrijke uitzonderingen maar ik hou het kort) is het basisbedrag definitief verworven voor de rest van de looptijd. Al koop je het jaar daarop 35 woning erbij, je verliest enkel de toeslag, maar het zit wel nog in het voordelige systeem woonbonus/aftrek enige en eigen woning... .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”