AirBnb en BTW

Thomas_A
Berichten: 2383
Juridisch actief: Nee

Re: AirBnb en BTW

#16 , 13 jul 2023 20:30

Ik heb helemaal niets te maken met het GKS-verhaal. Ik verkoop geen drank of eten. Daarbij is mijn omzet kleiner dan 25.000 euro, dus ook niet van toepassing. Maar ik zal ze de vraag eens stellen. Benieuwd.
Aanbieden van ontbijt valt wel degelijk onder het GSK-verhaal, zelfs al betaalt de klant 1 prijs voor een kamer inclusief ontbijt.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#17 , 13 jul 2023 22:13

tja, als ze al geen controleur van FOD financien geloven!
en het is maar hoe je uw vraag stelt en wat je wil horen!
Blijkbaar mag ik het woord van een belastingscontroleur niet in twijfel trekken. Blijkbaar omdat die mannen nooit, maar nooit fouten maken.

De vraag die gesteld werd aan 2 belastingskantoren was of er BTW diende te worden gerekend louter op de prijs die de klant betaalt voor de overnachting of op de totaalprijs die de klant betaalt aan Airbnb. Airbnb rekent een kost aan.Het ene kantoor zei dat de BTW diende te worden berekend op het totale bedrag het ander kantoor zei dat het enkel nodig was op het bedrag voor de overnachting. Tja... sta me dus toe om die mannen niet op hun woord te geloven.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#18 , 14 jul 2023 08:49

Ik heb helemaal niets te maken met het GKS-verhaal. Ik verkoop geen drank of eten.
Maar u zei in vorige posts dat u wel ontbijt aanbood? Wat is het nu juist wat ik ben even niet meer mee?
Dag Leen,

Wij bieden geen ontbijt aan. Ik heb inderdaad de vraag gesteld waarbij ik zei: "stel dat...". Ok, ik had dit beter niet gedaan. Mijn punt was dat wij minder dan 25.000 euro omzet hebben uit het aanbieden van drank en eten. Nul (0) is minder dan 25.000, 500 euro ook.

Stel nu nog dat het zo is dat wij effectief bij "het beëindigen van het leveren van de dienst" (wanneer mensen uit checken) "een factuur of BTW-bonnetje moeten uitreiken". Hoe doen we dat als er soms geen fysiek contact is met de klant. Wij zijn niet permanent thuis. Klanten komen en gaan op hun eigen uren. Wij kunnen daar dus niet aan voldoen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2383
Juridisch actief: Nee

#19 , 14 jul 2023 08:59

Lees uw #1 en #3 eens terug. Als u niks van eten aanbiedt, was er geen reden om het zo ingewikkeld te maken.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#20 , 14 jul 2023 09:09

Lees uw #1 en #3 eens terug. Als u niks van eten aanbiedt, was er geen reden om het zo ingewikkeld te maken.
Bedankt Thomas om me daar nog eens op attent te maken. Lees mijn #18, ik heb me daarvoor reeds verontschuldigd (dacht ik).

Maar heb je ook een antwoord op de vraag of wij "verplicht" een BTW-bonnetje aan de mensen moeten geven tijdens checkout?
Of kan je verwijzen naar een wettekekst of artikel die daar duidelijkheid over geeft.
En hoe zit het met BTW-bonnetjes als de omzet uit drank en spijzen <25.000 euro is?

Blijkbaar is het dan toch geen zo "gekende" materie daar nog niemand inhoudelijk heeft gereageerd (behalve Leen in #2).


BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#22 , 14 jul 2023 09:29

Bedankt LYNX XX. Zo bestaan er duizende artikels die uitleggen vanaf wanneer en waarom we nu plots BTW-plichtig zijn.
Helemaal onderaan het eerste artikel staat dan "dat moet worden voldaan aan de BTW-formaliteiten". En daar gaat het hem net om. Wat zijn in onze situatie deze formaliteiten. Daar vind je (ik alvast niet) iets concreets over terug. Vandaar mijn vragen.

BTW: in het eerste artikel staat ook dat iedereen die zo'n logies aanbiedt een ondernemingsnummer en btw-nummer moet hebben. Dit wordt via verschillende kanalen ontkracht. Enkel een BTW-nummer is verplicht. We dienen geen ondernemingsnummer aan te vragen.


LeenW
Berichten: 12886

#24 , 14 jul 2023 09:53

Ik vermoed dat dit wel kan, in navolging van particulieren die garageboxen verhuren. Ook daar is dat verplicht onder de btw zonder dat ze zelfstandige worden. Je krijgt dan inderdaad een btw-nummer rechtstreeks van het btw-kantoor, zonder ondernemingsnummer.

Voor de oorspronkelijke vraag durf ik er niet meer met zekerheid een antwoord op geven. Het meest deskundige advies krijgt u waarschijnlijk bij de btw-lijn - https://www.btw-lijn.be/

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#25 , 14 jul 2023 09:55

Waarom die eerste link? Heeft niets met de vraag te maken. Je kan een ondernemingsnummer hebben maar niet BTW-plichtig zijn en je kan een BTW-nummer hebben zonder een ondernemingsnummer te hebben. Maar zelfs dat staat er niet in.

Allemaal al gelezen hoor + al de andere circulaires, maar nergens een antwoord op mijn vraag ivm de BTW-bonnetjes voor BnB's.

toch bedankt
Laatst gewijzigd door BrainTrain op 14 jul 2023 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#26 , 14 jul 2023 09:57

Voor de oorspronkelijke vraag durf ik er niet meer met zekerheid een antwoord op geven. Het meest deskundige advies krijgt u waarschijnlijk bij de btw-lijn - https://www.btw-lijn.be/
bedankt Leen, maar ook die site heb ik al van voor naar achteren gelezen :-)

LeenW
Berichten: 12886

#27 , 14 jul 2023 10:00

Voor de oorspronkelijke vraag durf ik er niet meer met zekerheid een antwoord op geven. Het meest deskundige advies krijgt u waarschijnlijk bij de btw-lijn - https://www.btw-lijn.be/
bedankt Leen, maar ook die site heb ik al van voor naar achteren gelezen :-)
U kan daar ook (tegen betaling uiteraard) vragen aan stellen. Zeer deskundige mensen.

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#28 , 14 jul 2023 10:11

https://www.abfk.be/index.php/blog/nieu ... s-verhuurt

een btw nr. is niet hetzelfde als een ondernemingsnr.

U moet uw klanten/huurders een factuur met BTW bezorgen. Dus als BTW plichtige moet u dan ook de normale BTW administratie/regels volgen. BTW aangifte ...
Zie punt 3 BTW aanrekenen en punt 4 BTW aftrekken

BTW bonnetjes zijn niet aan de orde.

Ik denk dat u nu alle info verstrekt heeft gekregen volgens de inhoud van uw topic door de JF leden.

Indien ik de bal mis sla zullen de gewaardeerde/ervaren JF leden mij zeker verbeteren en informeren. En hun mening sla ik niet in de wind.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#29 , 14 jul 2023 12:16

https://www.abfk.be/index.php/blog/nieu ... s-verhuurt

een btw nr. is niet hetzelfde als een ondernemingsnr.

U moet uw klanten/huurders een factuur met BTW bezorgen. Dus als BTW plichtige moet u dan ook de normale BTW administratie/regels volgen. BTW aangifte ...
Zie punt 3 BTW aanrekenen en punt 4 BTW aftrekken

BTW bonnetjes zijn niet aan de orde.

Ik denk dat u nu alle info verstrekt heeft gekregen volgens de inhoud van uw topic door de JF leden.

Indien ik de bal mis sla zullen de gewaardeerde/ervaren JF leden mij zeker verbeteren en informeren. En hun mening sla ik niet in de wind.
Nogmaals bedankt LYNX XX voor je info.

Je zegt : "BTW bonnetjes zijn niet aan de orde".

In het artikel lees ik dan: "Daarnaast moet u periodieke btw-aangiftes indienen en een btw- bonnetje of bij het uitchecken een factuur uitreiken.".

Dit is wel het allereerste artikel dat ik lees waar er expliciet naar dat bonnetje wordt verwezen.

Mijn vraag blijft of er ALTIJD een BTW-bonnetje moet worden gegeven, ook als er geen drank/eten wordt aangeboden? (wettekst/artikel indien mogelijk)

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#30 , 14 jul 2023 13:05

Punt 3. btw aanrekenen : laatste zin daarnaast moet u periodieke BTW aangiften indienen en een BTW bonnetje OF BIJ HET UITCHECKEN EEN FACTUUR UITREIKEN.

De keuze is aan u.

https://www.geregistreerdkassasysteem.b ... gks-ticket

https://www.2hb.immo/nl/news/fiscaal/6- ... -verhuring

Belangrijk is wel ; u verhuurt kamer met ter beschikking linnen geen ontbijten en dergelijke.

Geeft de gebruikers/huurders bij bestelling reeds een factuur ( met 6% btw ), is volgens mij het simpeltste.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 14 jul 2023 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”