Federale woonbonus (niet-eigen woning)

L8Fish
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Federale woonbonus (niet-eigen woning)

#1 , 11 jul 2023 11:14

Momenteel heb ik een eigen en enige woning waarvoor ik de geïntegreerde woonbonus (Vlaams gewest - na 2016) geniet.
In 2022 heb ik samen met mijn partner een bouwgrond aangekocht waarvoor we samen een hypothecaire lening hebben afgesloten.
We willen hier vervolgens een woning op bouwen om uiteindelijk onze eigen woning van te maken.
Mijn vraag is nu of ik/wij de kapitaalaflossingen voor deze laatste hypothecaire lening fiscaal kunnen inbrengen totdat het onze eigen woning wordt?

basejumper
Berichten: 4651
Locatie: Diest

#2 , 11 jul 2023 20:14

Beste

De nieuwe lening voor de grond is niet aftrekbaarv(grondleggingen zijn nooit aftrekbaar geweest)
Een nieuwe lening voor de bouw is evenmin aftrekbaar. De fiscale aftrek gewestelijke Woonbond is weg gevallen. De federale aftrek voor tweede woonst is potentieel mogelijk. Algemeen lijkt een hypotheekoverdracht met behoud van bestaand woonkrediet opportuun. Dan behoudt u en de gewestelijke Woonbond en de vermoedelijk lagere rentevoet van uw oude lening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

L8Fish
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2023 20:28

Bedankt voor uw reactie. De nieuwe hypothecaire lening is weliswaar afgesloten voor de bouwgrond én de woning die erop zal gebouwd worden (1 project). De oude hypothecaire lening voor de huidige (eigen en enige) woning zal behouden blijven in de toekomst en die woonbonus zal vervolgens vervallen wanneer deze woning de niet-eigen woning wordt. Dus als ik het goed begrijp zou wbt de nieuwe hypothecaire lening (totdat deze woning de eigen woning wordt) de kapitaalaflossingen onder de federale aftrek kunnen geplaatst worden?

Reclame

basejumper
Berichten: 4651
Locatie: Diest

#4 , 11 jul 2023 20:43

Beste

Te onderzoeken. Gaat u de nieuwe lening dit jaar nog aan gaan? En van wanneer dateert eerste lening voor eigen woning? Indien vanaf 2016 kan de korf eigen woning gewest gecombineerd worden met korf lange termijnsparen. Indien van voor 2016 is er 1 plafond waarin beide leningen worden opgeteld. En vermoedelijk heeft u dan met de aftrek van de eerste lening eigen woning de korf al opgesoupeerd.
https://www.moore.be/nl/nieuws/waarom-i ... ede-woning
https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/woo ... onbonus%20(leningen,fiscale%20korf%20langetermijnsparen%20te%20bepalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

L8Fish
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2023 10:48

De nieuwe lening is vorig jaar reeds aangegaan, de oude lening dateert van 2017.
Dus we zouden deze nieuwe lening nog (aanslagjaar 2022/ aangifte 2023) kunnen inbrengen onder het federale luik?
Wat dan met de opgave van het KI voor de nog te bouwen woning?

L8Fish
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2023 13:34

Voor het archief:
De kapitaalaflossingen (eventueel SSV) en betaalde interesten dienen in het federale luik van de fiscale aangifte meegedeeld te worden (codes 1358 en 1146) in verhouding tot het eigendomsaandeel. Wbt de kapitaalaflossingen dient er nog een verdeelsleutel toegepast te worden: 78440/leenbedrag.
Het KI (code 1107) van de (nog te bouwen) woning waarvoor de hypothecaire lening is afgesloten dient ook opgegeven te worden, dit is totdat de woning afgewerkt is het niet-geïndexeerd KI van de bouwgrond. Tevens is dit KI in verhouding tot het eigendomsaandeel en het aantal dagen/jaar eigenaar.
De gewestelijke geïntegreerde woonbonus (eigen woning) blijft ook behouden. Inclusief de verhoging voor de enige woning, dit totdat de bovenstaande woning afgewerkt is.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”