Verhuur garagebox

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

Verhuur garagebox

#1 , 08 jul 2023 23:23

Hallo allemaal,

Mijn vrouw heeft samen met haar zus een garagebox gekregen van haar moeder. Deze hebben ze vorig jaar voor 8 maanden verhuurd.

Hiervoor heb je een BTW nummer nodig en aangezien mijn vrouw zelfstandige in bijberoep is, hebben ze dit op haar BTW nummer gedaan. Nu is de zaak van mijn vrouw voorlopig nog niet actief (het is meer een als een backup voor als haar vaste job zou mislopen) en geniet ze momenteel dan ook van de "vrijstellingsregeling", waardoor we geen BTW moeten aanrekenen aan de huurder of BTW doorstorten aan de staatskas. Ik begrijp ook dat ik het kadastraal inkomen van de garage moet invullen onder code 1106. Tot dusver is dit alles me duidelijk.

Wat me echter niet duidelijk is, is of we de huurinkomsten ook moeten aangeven als brutowinst van haar bedrijf? En of we dit nog ergens anders moeten invullen.

Alvast bedankt

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 jul 2023 00:59

Het is toch niet haar bedrijf dat de box verhuurt?
Indien gehuwd onder wettelijk stelsel dienen u en uw vrouw ieder 1/4 van het ongeïndexeerde KI aan te geven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 09 jul 2023 01:10

Het is toch niet haar bedrijf dat de box verhuurt?
U bent correct (denk ik)... De garagebox is nl geen eigendom van het bedrijf ofzo. Moeten we dan een nieuw BTW nummer aanvragen (en er waarschijnlijk ook voor betalen) enkel en alleen voor die paar maanden dat we dit garagebox hebben verhuurd? (voorlopig gaat het nl bij die paar maanden blijven)
Ik dacht nl dat het eenvoudiger was om dit op haar bedrijf te doen, aangezien we daar toch al een btw nr van hadden, maar ik stond niet stil bij dat dit misschien niet zou mogen...?
Indien gehuwd onder wettelijk stelsel dienen u en uw vrouw ieder 1/4 van het ongeïndexeerde KI aan te geven.
Bedankt voor de tip, zo had ik er nog niet over nagedacht, maar het zou kunnen dat u gelijk hebt... Op mijn minfin staat bij onroerende goederen echter niets van die garagebox, maar ben ik dan impliciet ook "mede eigenaar"? Tenzij in ons huwelijkscontract expliciet staat dat het van slecht 1 van beide personen is... (wat niet het geval is voor die garage, maar bv wel voor elk van ons appartement dat we nog verhuren)

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 jul 2023 14:46

" Op mijn minfin staat bij onroerende goederen echter niets van die garagebox, maar ben ik dan impliciet ook "mede eigenaar"? Tenzij in ons huwelijkscontract expliciet staat dat het van slecht 1 van beide personen is... (wat niet het geval is voor die garage, maar bv wel voor elk van ons appartement dat we nog verhuren)"

Al bent u geen mede-eigenaar van die garagebox, toch is de helft (in dit geval 1/4) van de huurinkomsten van u.
Tenzij jullie gehuwd zijn met volledige scheiding van goederen.
Het wettelijk stelsel is scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten. De huurinkomst is een aanwinst.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PrinsCarnaval
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 09 jul 2023 17:59

Ok duidelijk, bedankt!

Weet toevallig ook iemand of het ok is om de verhuur op het BTW nummer van mijn vrouw haar bedrijf te doen (ondanks dat de garage geen eigendom is van dat bedrijf en ook niet echt iets te maken heeft met haar bedrijf van coaching / bijles / etc)?
Of moet ik enkel en alleen voor die paar maanden verhuur een nieuwe btw nummer aanmaken specifiek daarvoor?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”