personenbelasting invaliditeitsuitkering

Bart Joos
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

personenbelasting invaliditeitsuitkering

#1 , 11 mei 2023 08:12

Wat is in geval van invaliditeitsuitkering het belastbaar inkomen: het brutobedrag van de uitkering of de netto ontvangen uitkering zijnde het bruto bedrag verminderd met 3,5 % pensioeninhouding?

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 mei 2023 22:35

Het belastbaar bedrag van een inkomen, hetzij loon, pensioen of invaliditeitsuitkering is het bedrag na aftrek van uitgaven voor sociale zekerheid zoals ziekteverzekering, pensioenvorming en aanverwante. Het bedrag op de fiscale fiche houdt daar al rekening mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bart Joos
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2023 07:55

De fiscale fiche die ik voor de inkomsten van het jaar 2022 ontving, vermeldt het brutobedrag van de uitkeringen. De pensioeninhouding werd dus niet afgetrokken van het bedrag op de fiscale fiche. Op de fiscale fiche voor de inkomsten van 2021 werd wel het nettobedrag na aftrek van de pensioeninhouding vermeld. Mijn vraag is dus wat wettelijk gezien het belastbaar inkomen is: het brutobedrag of het nettobedrag.

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 mei 2023 17:36

Zou wel straf zijn. Interpelleer de mutualiteit!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2023 22:10

Op de fiscale fiche staat het bedrag vermeld na aftrek, dus het netto-belastbaar bedrag. Op invaliditeitsuitkeringen wordt geen voorheffing ingehouden, op primaire uitkeringen wordt wel een voorheffing ingehouden als men het bedrag de grens belastbaarheid bereikt. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bart Joos
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mei 2023 15:27

Marcus Aurelius, U zegt: Op de fiscale fiche staat het bedrag vermeld na aftrek dus het netto-belastbaar bedrag. Welnu in mijn geval staat er dit jaar dus niet het netto bedrag maar wel het bruto bedrag dus vóór aftrek van de pensioeninhouding. Op advies van een fiscalist heb ik dan maar zelf een correctie gestuurd na ontvangst van de vooraf ingevulde aangifte. Ik ben benieuwd naar de aanslag die ik zal krijgen.

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2023 19:50

Marcus Aurelius, U zegt: Op de fiscale fiche staat het bedrag vermeld na aftrek dus het netto-belastbaar bedrag. Welnu in mijn geval staat er dit jaar dus niet het netto bedrag maar wel het bruto bedrag dus vóór aftrek van de pensioeninhouding. Op advies van een fiscalist heb ik dan maar zelf een correctie gestuurd na ontvangst van de vooraf ingevulde aangifte. Ik ben benieuwd naar de aanslag die ik zal krijgen.
In de eerst plaats zou ik u opmerken dat de reacties van de collega forum leden correct zijn.
U vermeldde niet in uw topic dat u een vooraf ingevulde aangifte kreeg.
Indien u daar niet mee eens bent, kunt u uw operkingen of verbeteringen aanbrengen of meedelen.
Indien dit in uw topic zat had u geen fiscalist ( ? ) moeten raadplegen : op het JF zitten vaste leden die zeker of zelfs beter ervaren en kennis hebben dan zo gezegde fiscalisten.
Deze raad hadden wij u dan ook gegeven om te doen = wettelijk recht en zal zeker door de fiscus opgevold worden.

Bart Joos
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mei 2023 13:14

Beste LYNX XX. Ik dank u voor uw reactie. Mag ik besluiten dat de pensioeninhouding dient te worden afgetrokken van het belastbaar inkomen en dus het nettobedrag dient vermeld te worden op de fiscale fiche? Kunt u mij misschien de wettelijke bepaling geven waarop dit gebaseerd is zodat ik mijn verdediging naar de fiscus & de HZIV toe kan onderbouwen?

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mei 2023 15:02

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... ouden.aspx

het bedrag fiche 281.12 code 1266 moet zijn 12 x uw maandelijkse uitkering ofte bruto - 3.5 % pensioeninhouding.

Pas uw aangifte zo danig aan indien u opTax on web kunt en dien de aangifte alzo in.
Indien u reageert op de vereenvoudigde aangifte : wijzig het bedrag ( en reclameer bij de uitbetalingsinstelling ). Doe bij uw aanpassing een kopie van uw maandelijkse uitkering.
Op Tax on web kunt u ook kijken welk bedrag is opgenomen en doorgegeven door de instelling voor uitbetaling ( mutualiteit ) en vraag naar hun uitleg hieromtrent.

ps. Mijn collega forumleden Wanton en Marcus zijn zeer zeer onderlegde personen, die een rijke kennis hebben.

Bart Joos
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mei 2023 10:18

Nogmaals bedankt maar in de link naar de site van het riziv staat niet dat het bedrag op de fiche bruto - pensioeninhouding moet zijn. Waar kan ik dit formeel terugvinden? Momenteel kreeg ik van de fiscus en van de HZIV per e-mail antwoord dat het bedrag op de fiche het brutobedrag moet zijn dus ik zal toch met goede argumenten moeten komen om dit te weerleggen. Het lijkt mij logisch dat de pensioeninhouding wordt afgetrokken omdat het een sociale bijdrage betreft maar ik zou toch graag de wettelijke bepaling vinden die dit stelt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”