huwelijkscoefficient Vervalt na scheiding

Pinoche1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huwelijkscoefficient Vervalt na scheiding

#1 , 09 mei 2023 16:34

Hallo

Ik ben, na het ontvangen van mijn belastingvoorstel, ontzettend geschrokken van het bedrag dat ik moet terugbetalen.

Mijn situatie als volgt:
09/2018 getrouwd
06/2022 uit het echt gescheiden
Mijn ex-vrouw heeft gedurende deze periode niet gewerkt en heeft tot 08/2022 bij mij ingewoond.

10/2022 ben ik wettelijk gaan samenwonen bij mijn nieuwe partner.

Het huwelijkscoefficient is voor de 6 maanden dat ik nog getrouwd was in 2022 volledig weggevallen en zorgt ervoor dat ik nu een groot bedrag moet terugbetalen.

Volgens de wet klopt dit , in de praktijk vind ik dit maar een rare logica. Is er iets wat ik eventueel toch kan doen om dit terug te betalen bedrag naar beneden te krijgen ? Evt een opdeling van de aangifte of iets dergelijke ?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 mei 2023 17:45

Is ergens de wet. U had , bij de scheiding, aan uw werkgever moeten vragen om de voorheffing aan te passen aan uw nieuwe situatie, nl. alleenstaande.
Uw nieuwe partner, gaat die werken? Neen : dan wordt het huwelijksquotiënt volgend jaar terug aangepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pinoche1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2023 17:56

De voorheffing werd aangepast van zodra de scheiding definitief was, het bedrag dat dient terug betaald te worden gaat over de periode waarin we nog als gehuwd stonden. Omdat de situatie op 1/1/2023 bekeken wordt, wordt ik voor heel de periode van 2022 als alleen staande beschouwd.

Reclame


Thomas_A
Berichten: 2382
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2023 08:31

Er zijn wel meer fiscale zaken die op 1 januari worden bekeken i.p.v. pro rata.

Maakt de berekeningen véél simpeler en gemiddeld gezien is het een nuloperatie.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”