Afschrijvingen doorzetten bij onverwachte invaliditeit

Tine275
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afschrijvingen doorzetten bij onverwachte invaliditeit

#1 , 23 feb 2022 11:00

Sinds jaren bewijs ik als particulier mijn werkelijke kosten voor de personenbelasting. Hierbij hoort een tabel met afschrijvingen voor de duurdere aankopen die voor mijn functie als investering zijn gedaan.

Door het vaststellen van een uitgezaaide kanker, ben ik echter op invaliditeit gevallen. Bovendien ben ik in december 2020 ontslagen tijdens mijn progressieve werkhervatting, wegens een algemene herstructurering.

Initieel ging ik er dus van uit dat ik voor 2021 geen enkele onkosten meer mocht ingeven voor de aangifte van de personenbelasting dit jaar. Nu hoor ik echter meer en meer mensen die mij toch aansporen om het wél te doen.

Twee vragen:
- ik heb tot april 2021 opzeg uitbetaald gekregen en heb tot dan ook met mijn bedrijfswagen mogen blijven rijden (na ontslag en volledige uitbetaling van alles in december 2020). Word ik tot april dan nog beschouwd als “in dienst”?
- zijn er kosten die boven de vrijstelling mogen worden ingebracht als invalide, met het oog op een toekomstige werkhervatting. En ook, mag ik in het teken hiervan mijn afschrijvingen blijven ingeven (waardoor ik dus boven de vrijstelling zou uitkomen), aangezien ik die nog steeds gebruik voor het volgen van coaching, cursussen en outplacement?

Ik ging er dus van uit dat dit niet mogelijk was, maar dat blijkt dus niet sowieso te zijn. Mogelijk heeft iemand hier ervaring mee? Alle hulp is welkom!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding