Legaal sparen in bankbiljetten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

Re: Legaal sparen in bankbiljetten.

#16 , 06 feb 2022 17:29

Hier vindt u alle relevante informatie met verwijzing naar de toepasselijke wetgeving.

https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... wassen-van

Verder moet er een onderscheid gemaakt worden naargelang het om een handelaar/ondernemer dan wel om een particulier gaat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#17 , 07 feb 2022 21:24

100 000 euro garantie per bank en per persoon, dus het kan perfect om al je geld als loontrekkende te verdelen over verschillende banken zodat je GEEN risico loopt

Voor een koppel is het 200 000 euro garantie a rato 50 banken in belgie, dus 10 000 000,00 euro als loontrekkende is veilig
Banken lenen het spaargeld van hun klanten uit aan andere banken, met als lender of last resort de nationale/centrale bank van de overheid. Dat betekent dat als 1 in de problemen komt, dat ook iets zegt over de situatie bij andere banken.
Ik verkies direct om onafhankelijk te zijn van wat banken doen met spaargeld.
Door cash te sparen, ben ik zeker van het euro bedrag.
Daarom "legaal sparen in bankbiljetten".

Ik vind niks in de antiwitwaswetgevings teksten dat de bank zou kunnen inroepen om terugstorting cash te weigeren.
Zoals gezegd; het cash komt van bankrekening, de herkomst van het specifieke bankrekeningsgeld is aangetoond via facturen, die tonen dat ik in jaar X het bedrag overschreef naar het bedrijf waar ik producten kocht, en dat ik in jaar X + Y diezelfde producten terug verkocht aan datzelfde bedrijf, dat het bedrag (niet hetzelfde wegens koersverschil, in dit geval een verlies) overschreef naar mijn bankrekening.
De tijd tussen opname cash en vraag terugstorting (geweigerd) was maar iets meer dan een jaar. De reden dat ik de producten terug verkocht aan het bedrijf, was de sterke koersfluctuatie door de productie en handel stilleggingen door overheid (de "lockdown"). Dat was een opportuniteit om mijn niet gematerialiseerd verlies sterk te reduceren, en die greep ik. Daarop besloot ik, met de crisis in gedachte, om niet te riskeren dat geld bij de bank te laten, en bracht het door cash afhaling onder de depositogarantie. Ik heb dit allemaal gezegd tegen de bank.
Maar die besloot dus moeilijk te doen, naar ik vermoed omdat ze het niet leuk vinden dat klanten cash sparen; een echte reden die ze poogden weg te steken achter zoiets als "toepasselijke wetgeving", dat pas na ombudsfin (niet door de bank dus) nader werd gespecifieerd tot antiwitwaswet, maar alweer niet specifieker dan dat.
Dat is als een rechter die iemand veroordeelt met "wetgeving" als argument. Welke, nagelaten. Dat is gemakkelijk om mee te veroordelen he?

LeenW
Berichten: 12872

#18 , 07 feb 2022 21:42

Over wat voor bedragen spreken we dan? Aankopen en verkopen van goederen op factuur lijkt mij niet meteen een transactie die een particulier kan doen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 07 feb 2022 22:30

100 000 euro garantie per bank en per persoon, dus het kan perfect om al je geld als loontrekkende te verdelen over verschillende banken zodat je GEEN risico loopt
Gesteld dat de garantiegever dat kan betalen ... da's de overheid

Alleen al op spaarrekeningen staat er 300 miljard €
Stel dat een paar grote banken flessen
Waar gaat de staat -met zelf al 500 miljard € staatsschuld- het geld halen om die garante na te komen ?

Een overheid die bovendien ook uiterst onbetrouwbaar is in geldzaken
(Zie bvb VL regering die de contractuele prijzen voor GSC die ze zélf in leven riep, nu niet meer wil nakomen; of het ARCO-fiasco )

Hoezo, "geen risico" ?

De dag dat een grote bank flest en garantiefonds moet tussenkomen, zal je nog anders piepen vrees ik.

HeSinna
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 feb 2022 05:34

Over wat voor bedragen spreken we dan? Aankopen en verkopen van goederen op factuur lijkt mij niet meteen een transactie die een particulier kan doen.
Orde een paar 100000. Anders zou de depositogarantie geen punt zijn he.
En, elke koop/verkoop van/aan een bedrijf heeft toch een factuur? Te betalen/te ontvangen.

jefke007
Berichten: 1815

#21 , 08 feb 2022 12:43

100 000 euro garantie per bank en per persoon, dus het kan perfect om al je geld als loontrekkende te verdelen over verschillende banken zodat je GEEN risico loopt
Gesteld dat de garantiegever dat kan betalen ... da's de overheid

Alleen al op spaarrekeningen staat er 300 miljard €
Stel dat een paar grote banken flessen
Waar gaat de staat -met zelf al 500 miljard € staatsschuld- het geld halen om die garante na te komen ?

Een overheid die bovendien ook uiterst onbetrouwbaar is in geldzaken
(Zie bvb VL regering die de contractuele prijzen voor GSC die ze zélf in leven riep, nu niet meer wil nakomen; of het ARCO-fiasco )

Hoezo, "geen risico" ?

De dag dat een grote bank flest en garantiefonds moet tussenkomen, zal je nog anders piepen vrees ik.
klopt helaas, en in dergelijke situatie is het bijna gedaan met de wereld
Zelfs papiergeld is niet veilig, denk maar aan de operatie Gutt na de wereldoorlog

https://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_ ... ber%201944.

basejumper
Berichten: 4637
Locatie: Diest

#22 , 08 feb 2022 20:46

Beste

Ik ga niet op alles antwoorden want helaas leest de misdaadwereld soms mee.
Maar een samenvatting van de FOD economie kan wel.

Een witwasproces verloopt doorgaans in drie stappen :

1 plaatsing : het geld wordt dan in het financiële systeem gebracht door grote sommen op te delen en op verschillende rekeningen/banken te storten (smurfen). Wees gerust :dergelijk gedrag springt. Ook via depositautomaten. Jefke zijn advies mag dus de vuilbak in.
2. Versluiering : er worden verschillende afhalingen, stortingen, aankopen, verkopen gerealiseerd om te traceerbaarheid te verstoren en de herkomst te versluieren. Het gedrag van de vraagsteller lijkt daar sterk op en zal terechte voorzichtigheid genereren.
3. Integratie :in deze fase komen de gelden terug boven om ze in de reguliere economie en vastgoedsector te pompen en alzo wit te wassen. Ook daar zal vraagsteller moeilijkheden krijgen. Verwachten dat de bank cash geld gaan aannemen en ‘gebruikt worden’ om potentieel misdaadgeld wit te wassen gaat niet pakken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1815

#23 , 08 feb 2022 21:27

"Wees gerust :dergelijk gedrag springt. Ook via depositautomaten. Jefke zijn advies mag dus de vuilbak in."

Dat was mijn advies juist niet, ik schreef dat ze dat zelfs zouden controleren bij herhaalde stortingen op bankautomatien enz.

basejumper
Berichten: 4637
Locatie: Diest

#24 , 08 feb 2022 22:05

Jefke

Je schreef ook

Een mogelijke oplossing, je opent bv bij 100 banken ( indien er zoveel zouden zijn ) een rekening, en je verdeeld alle cash over die 100 banken, dan valt het mogelijk minder op.

Dat springt dus zeker….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”