Belastingscontrole - verhoging

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Belastingscontrole - verhoging

#1 , 04 okt 2021 20:20

Beste forumleden

In kort even de situatie.

Ik ben alleenstaande mama en heb sinds 4 jaar een moto, die ik gebruik voor woon-werk verkeer (oa).

Nu, ik had gehoord dat je die kon inbrengen in de belastingen als je die effectief voor woonwerkverkeer gebruikt. (dus beroepsonkosten ipv wettelijke woon-werkvergoeding) Omdat ik geen idee had hoe, ben ik bij iemand te rade gegaan en heb sindsdien elke keer op dezelfde manier mijn belastingen aangeven. Vorige maand kreeg ik een oproep om mijn belastingen te staven. Bleek dus dat ik een fout heb gemaakt (alle, die persoon die het voorgedaan heeft) en ik moet een stuk terugbetalen (denk ik). Echter, ik merk in hun berekeningen ook dingen die niet kloppen (zoals afstand naar werk). Ik heb dus en de auto en de moto (80%) ingebracht en dat mocht dus niet (hoe kan ik dat weten?).

Ik zal dus zeker reageren op hun conclusie, maar, er staat ook bij dat volgens art 444 WIB 92 ze een verhoging van de belastingen gaan doorvoeren. Ik wist helemaal niet dat dat niet helemaal correct was en het was zeker niet de bedoeling om te frauderen, ik snap dus niet goed waarom ze mijn belastingen met 10prc omhoog gaan doen. Als ik kijk naar het artikel dan geraak ik daar niet veel meer wijs aan uit;

Kan iemand mij wat wegwijs maken? Wat kan ik hieraan doen? Is die verhoging voor altijd?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12962

#2 , 04 okt 2021 20:41

Die 10% is eerste overtreding zonder opzet en is enkel voor deze aanslag. Bij een volgende overtreding zal dit hoger zijn.

Onwetendheid is geen excuus, elke Belg wordt geacht de wet te kennen.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2021 21:10

Akkoord, ik kon het uitpluizen, mss mijn fout dan. Maar ik mag wel reageren als zij beweren dat via hun km berekening de afstand naar mijn werk 18 km bedraagt, maar als ik dezelfde site al hun gebruik, dat wel degelijk 23 is? Ook beweren zij dat mijn moto 5l/100 km verbruikt, dat is absurd en een pak hoger. Zou zuiniger zijn dan een zuinige auto???

Reclame


LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2021 18:24

Beste forumleden

In kort even de situatie.

Ik ben alleenstaande mama en heb sinds 4 jaar een moto, die ik gebruik voor woon-werk verkeer (oa).

Nu, ik had gehoord dat je die kon inbrengen in de belastingen als je die effectief voor woonwerkverkeer gebruikt. (dus beroepsonkosten ipv wettelijke woon-werkvergoeding) Omdat ik geen idee had hoe, ben ik bij iemand te rade gegaan en heb sindsdien elke keer op dezelfde manier mijn belastingen aangeven. Vorige maand kreeg ik een oproep om mijn belastingen te staven. Bleek dus dat ik een fout heb gemaakt (alle, die persoon die het voorgedaan heeft) en ik moet een stuk terugbetalen (denk ik). Echter, ik merk in hun berekeningen ook dingen die niet kloppen (zoals afstand naar werk). Ik heb dus en de auto en de moto (80%) ingebracht en dat mocht dus niet (hoe kan ik dat weten?).

Auto en moto kunnen beiden ingebracht worden : u vermeldt moto 80 % en voor de wagen ? Het is ook niet de totale jaarlijkse kost van deze 2 vervoersmiddelen maar omgerekend naar uw effectieve km woon-werk en terug. Bij de aangifte de modellen/types vervoersmiddelen, in gebruikstellingsjaar, verbruik en tal van andere zaken vermelden en uw private km uitsluiten. Aanschafprijs en afschrijving in aantal jaren.

Ik zal dus zeker reageren op hun conclusie, maar, er staat ook bij dat volgens art 444 WIB 92 ze een verhoging van de belastingen gaan doorvoeren. Ik wist helemaal niet dat dat niet helemaal correct was en het was zeker niet de bedoeling om te frauderen, ik snap dus niet goed waarom ze mijn belastingen met 10prc omhoog gaan doen. Als ik kijk naar het artikel dan geraak ik daar niet veel meer wijs aan uit;

Kan iemand mij wat wegwijs maken? Wat kan ik hieraan doen? Is die verhoging voor altijd?

bedankt

polk
Berichten: 438

#6 , 06 okt 2021 09:58

Ik zal dus zeker reageren op hun conclusie, maar, er staat ook bij dat volgens art 444 WIB 92 ze een verhoging van de belastingen gaan doorvoeren. Ik wist helemaal niet dat dat niet helemaal correct was en het was zeker niet de bedoeling om te frauderen, ik snap dus niet goed waarom ze mijn belastingen met 10prc omhoog gaan doen. Als ik kijk naar het artikel dan geraak ik daar niet veel meer wijs aan uit;

Kan iemand mij wat wegwijs maken? Wat kan ik hieraan doen? Is die verhoging voor altijd?

bedankt
Ze gaan uw belastingen niet "met 10% omhoog doen", ze kunnen een belastingverhoging van 10% heffen op het stuk dat je te weinig hebt betaald, en dat bovendien enkel effectief toepassen als de niet aangegeven inkomsten (of teveel aangegeven kosten) meer dan 2.500 € bedragen: zie art 444 WIB92.

Als je bijvoorbeeld 3.000 € teveel kosten hebt ingevuld, en je daardoor in principe 1.000 € meer belastingen had moeten betalen, komt er nog 100 € belastingverhoging bij voor de jaren die rechtgezet worden.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 07 okt 2021 11:30

Afstand woon-werk : men is niet verplicht de kortste afstand te nemen als men naar zijn werk rijdt. Men gebruikt de meest normale, de aangewezen weg. En die kan enkele km meer bedragen.
Verbruik : vergelijk met ander moto's. Kan jij uw verbruik via de tankbeurten aantonen?
Dat van die belastingverhoging is normale tekst, maar dat wordt gewoonlijk niet toegepast als u tot een akkoord komt. Een beetje geven, een beetje nemen. Zeker uw argumenten uitleggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 okt 2021 13:50

Afstand woon-werk : men is niet verplicht de kortste afstand te nemen als men naar zijn werk rijdt. Men gebruikt de meest normale, de aangewezen weg. En die kan enkele km meer bedragen.
Verbruik : vergelijk met ander moto's. Kan jij uw verbruik via de tankbeurten aantonen?
Dat van die belastingverhoging is normale tekst, maar dat wordt gewoonlijk niet toegepast als u tot een akkoord komt. Een beetje geven, een beetje nemen. Zeker uw argumenten uitleggen.
TS : vermeldt moto 80% ; en auto ? Van beide kan men het verbruik opgeven volgens de bijhorende handleidingen.
Makkelijkste berekening is het aantal KM x kostprijs gebruik wagen of moto.
Zij gebruikt moto uitsluitend voor woon-werkverkeer ? zie 80% is meer uitleg verschuldigd.
En de auto voor hoeveel % is die voor woon-werkverkeer ? % werk en % privé.

Men kan beide inbrengen maar wel volgens het effectieve aantal KM voor woon-werkverkeer. Ook de bijkomende kosten in verhouding.
Belastingen zullen oogluikend kijken; is zo maar niet met de natte vinger ( er zijn berekeningswijzen voor de hand ).
Administratie bijhouden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”