aankoop fiets

Anami
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

aankoop fiets

#1 , 11 dec 2020 03:24

Hallo,

Ben zelfstandig woon niet bij mijn werk.

Is het mogelijk om een fiets (mountainbike?) te kopen op de zaak, deze is dan volledig aftrekbaar over 'n periode van 3 jaar, alsook alle accesoires/kledij/herstellingen?
Indien er discussie is over het feit dat het een MTB is kan ook gewoon fiets vermeld worden op de factuur?

Mag ik mezelf ook km vergoeding toekennen (0.24/km - per de veiligste route(10km)) sinds de "korste"(7.5km) weg niet persé super veilig is.

Het bewijzen van het gebruiken van de fiets door 'n app (Strava, ...) is rechtsgeldig bij 'n controle?

Niet zeker als deze vraagt ook in deze sectie hoort, denk eerder fiscaliteit :

Wat is de max korf voor het verkrijgen van belastingsvrij onkostenvergoeding (fiets km-vergoeding, forfaitaire dagvergoeding buitenland?)

Normaliter ben ik per maand een minimum van 8 a 10 dagen in Duitsland, hiervoor ontvang ik 93.00/dag-nacht , maar kan niet voor 8 dagen omdat ik sociale bijdrage hierop zou moeten betalen zover mijn boekhouder dit heeft uitgelegd. Dus heden is dit maximum 3x.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 334

#2 , 11 dec 2020 11:55

Ben zelfstandig woon niet bij mijn werk.

Is het mogelijk om een fiets (mountainbike?) te kopen op de zaak, deze is dan volledig aftrekbaar over 'n periode van 3 jaar, alsook alle accesoires/kledij/herstellingen?
Indien er discussie is over het feit dat het een MTB is kan ook gewoon fiets vermeld worden op de factuur?

Mag ik mezelf ook km vergoeding toekennen (0.24/km - per de veiligste route(10km)) sinds de "korste"(7.5km) weg niet persé super veilig is.

Het bewijzen van het gebruiken van de fiets door 'n app (Strava, ...) is rechtsgeldig bij 'n controle?

Niet zeker als deze vraagt ook in deze sectie hoort, denk eerder fiscaliteit :

Wat is de max korf voor het verkrijgen van belastingsvrij onkostenvergoeding (fiets km-vergoeding, forfaitaire dagvergoeding buitenland?)

Normaliter ben ik per maand een minimum van 8 a 10 dagen in Duitsland, hiervoor ontvang ik 93.00/dag-nacht , maar kan niet voor 8 dagen omdat ik sociale bijdrage hierop zou moeten betalen zover mijn boekhouder dit heeft uitgelegd. Dus heden is dit maximum 3x.
Zelfstandige of via vennootschap? Geeft uiteraard een aanzienlijk verschil maar vermits je over dagvergoeding spreekt ga ik uit van een vennootschap:
-Is het mogelijk om een fiets (mountainbike?) te kopen op de zaak, deze is dan volledig aftrekbaar over 'n periode van 3 jaar, alsook alle accesoires/kledij/herstellingen? Correct. De afschrijving moet wel minimum over 3 jaar lopen, maar bij duurder/degelijk model best langer (5 jaar). De "vermoedelijke gebruiksduur" blijft hier van toepassing.
-Indien er discussie is over het feit dat het een MTB is kan ook gewoon fiets vermeld worden op de factuur? Zou in principe geen verschil mogen geven maar in praktijk zijn controleurs toch iets sceptischer bij het beroepsgebruik van een MTB. Het gebruik van MTB voor woon werkverkeer is minder vanzelfsprekend voor een advocaat die in maatpak op kantoor moet verschijnen en nergens kan douchen dan voor vb een zelfstandige schrijnwerker welke naar zijn atelier fietst in overal. Als je voldoende bewijzen hebt vb strava zou dit echter geen al te groot probleem kunnen vormen.
-Mag ik mezelf ook km vergoeding toekennen (0.24/km - per de veiligste route(10km)) sinds de "korste"(7.5km) weg niet persé super veilig is."veiligste" route in principe geen probleem indien dit overenkomt met werkelijkheid.
-Het bewijzen van het gebruiken van de fiets door 'n app (Strava, ...) is rechtsgeldig bij 'n controle? Alle bewijzen kunnen voorgelegd worden, ook strava indien dit voldoende sluitend is (ken de werking van de app niet maar als dit een "anonieme" account ligt dit al moeilijker.
-In principe geen max korf voor beide samen, de gewone maxima zijn van toepassing. Uiteraard kan je op dagen "buitenland" moeilijk een fiets km-vergoeding vragen uitbetalen...
-Normaliter ben ik per maand een minimum van 8 a 10 dagen in Duitsland, hiervoor ontvang ik 93.00/dag-nacht , maar kan niet voor 8 dagen omdat ik sociale bijdrage hierop zou moeten betalen zover mijn boekhouder dit heeft uitgelegd. Dus heden is dit maximum 3x. Voorwaarden landenlijst zijn van toepassing dus ook maximum aantal dagen/jaar

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”