Startdatum btw-identificatie

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Startdatum btw-identificatie

#1 , 05 feb 2020 18:25

Bij het invullen van het formulier van BTW identiciatie (604A) wordt gevraagd naar "datum van aanvang van de activieiten die een btw-identificatie vereist". Wat wordt hier exact mee bedoeld? De startdatum van de onderneming zelf? Of mag dit een later tijdstip zijn vóór dat de eerste factuur uitgeschreven wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 05 feb 2020 18:38

De datum waarop u denkt effectief te starten met uw activiteit.

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2020 18:52

Voor alle duidelijkheid: moet deze datum overeenkomen met de de opgegeven startdatum bij het inschrijven van de KBO? Ik meende vernomen te hebben dat het mogelijk was reeds te beginnen met BTW nummer in aanvraag.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2020 18:55

U moet dan daadwerkelijk achteraf uw BTW meedelen aan de klanten of leveranciers.
Wel duidelijk op formulieren ( facturen, offertes … ) vermelden : BTW nr. in aanvraag.

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2020 19:10

U moet dan daadwerkelijk achteraf uw BTW meedelen aan de klanten of leveranciers.
Wel duidelijk op formulieren ( facturen, offertes … ) vermelden : BTW nr. in aanvraag.
Dat was ik inderdaad van plan, maar normaalgezien zat dat niet nodig zijn aangezien ik pas mijn eerste facturen eind deze maand zal moeten opmaken.
Dus ik vermeld gewoonweg arbitrair een datum vóór het einde van de maand op mijn BTW-identificatie formulier?

Als bijkomende vraag: hoe lang duurt zo een aanvraag gemiddeld? Stel dat ik de datum op 10 februari zet, maar ik heb nog geen bevestiging gekregen tegen dan, loop ik dan risico op een boete?

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 05 feb 2020 19:25

Neen, inschrijving KBO staat hier volledig los van. Bij de btw telt het wanneer u effectief begint te werken, dus ook niet pas wanneer u een factuur opmaakt.

BTWnummer moet aangevraagd zijn voor de start van de activiteit, niet per se toegekend.


gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2020 19:54

Neen, inschrijving KBO staat hier volledig los van. Bij de btw telt het wanneer u effectief begint te werken, dus ook niet pas wanneer u een factuur opmaakt.

BTWnummer moet aangevraagd zijn voor de start van de activiteit, niet per se toegekend.
Ok ik denk dat ik het begrijp. De effectieve startdatum is bijvoorbeeld de datum waarop ik het eerste contract met een klant aanga. Bedankt!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”