Daling netto salaris bij wijziging domicilie?

GNC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Daling netto salaris bij wijziging domicilie?

#1 , 05 feb 2020 11:31

Ik ben enkele jaren gescheiden van de moeder van mijn drie minderjarige kinderen.
De kinderen verblijven afwisselend bij hun ouders in een week-week regeling.

Wij hebben onze kinderen beiden fiscaal ten laste.
Ze zijn wel gedomicilieerd bij hun moeder.
Zou het netto inkomen van de moeder dalen indien de kinderen bij mij gedomicilieerd zouden worden?

En indien er een daling van het maandelijks netto salaris zou zijn, zou dit verlies bij de uiteindelijke verrekening van de personenbelasting teniet gedaan worden? Of is er op jaarbasis wel degelijk een inkomensverlies indien de kinderen niet meer bij de moeder gedomicilieerd zouden zijn?

Alvast bedankt voor uw snelle reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 06 feb 2020 13:06

"beide fiscaal ten laste" is in principe niet mogelijk. Ofwel zijn ze bij één van de ouders ten laste, ofwel is er "fiscaal co-ouderschap". In principe is het kind ten laste bij de ouder waar het kind woont (domicilie), tenzij hiervan afgeweken is (rechtbank/overeenkomst, fiscaal co-ouderschap)

Indien doorgegeven aan de werkgever zal er met de kinderen ten laste rekening gehouden worden met de inhouding bedrijfsvoorheffing, maar uiteindelijk zal dit verrekend worden in de aangifte personenbelasting.

Een wijziging van domicilie, zonder fiscale wijziging, zal na belastingafrekening dus geen verschil geven in het (maandelijks) netto inkomen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”