Onkosten bijberoep inwonende bij ouders

RomanX
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onkosten bijberoep inwonende bij ouders

#1 , 22 jan 2020 14:04

Ik vraag me af welke kosten ik allemaal kan inbrengen als thuiswonende bij 1 van mijn ouders.
Het bijberoep zou draaien rond grafisch ontwerp etc.
Is het dus zo dat ik een deel van de kosten van internet, verwarming, bureauruimte, etc kan inbrengen als deze betaald worden door mijn ouder? Hoe kan ik dit best aanpakken zodat ik toch een deel van dit gebruik kan inbrengen als onkost?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 22 jan 2020 14:29

Voor zover ik weet kan je BTW niet recupereren als de factuur niet op jouw naam staat (incl jouw BTW nummer). Voor de belastingen kan je dergelijke kosten voor een bepaald percentage (het beroepsgebruik) wel aftrekken (inclusief de niet-aftrekbare BTW !) mits je kan bewijzen dat jij wel degelijk de kosten betaalde.

Een (goeie) boekhouder kan je alle details geven.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 22 jan 2020 14:32

Een aftrekbare kost moet gedaan of gedragen worden door de belastingplichtige, niet door diens ouders.

Voor btw-aftrek moet u een factuur op uw naam hebben, zoals hierboven gezegd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 22 jan 2020 14:58

Ik durf mij zelf de vraag stellen of dit niet als voordeel belast zou moeten worden?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”