Onverschuldigde betaling

chris 2580
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onverschuldigde betaling

#1 , 22 jan 2020 09:25

Door enige onachtzaamheid is de teruggave van mijn belastingen gestort op het bankrekeningnummer van mijn ex.
Dit heet dan een overschuldigde betaling en wordt omschreven bij art. 1376 van het BW.
Van de belastingdienst hoef ik geen hulp te verwachten, hun advies is vragen aan de persoon die onterecht het geld heeft ontvangen het terug te storten aan de belastingen of het rechtstreeks over te schrijven op mijn rekening.
Een oproeping in verzoening voor het vredegerecht is blijkbaar ook niet de meest accurate oplossing gezien mijn ex vriendin zelfs niet reageert op mijn aangetekende mail met ingebrekestelling.
Ik veronderstel dat een dagvaardiging de ultieme oplossing zal zijn, maar kan ik dan ook art. 1378 BW inroepen om alle gerechtskosten terug te eisen en interesten aan te rekenen vanaf de dag van terugbetaling ?
Iemand ervaring met deze gang van zaken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 jan 2020 10:30

het is de belastingen die het bedrag moeten terug vorderen, niet u, u heeft geen uitstaans met uw ex.

het vragen aan uw ex is altijd de meest gemakkelijkste oplossing en niet verboden, maar het zijn de belastingen die hun fout moeten recht zetten.

stel de belastingen aangetekend in gebreke en eis dat men het bedrag binnen de 14 dagen op uw rekening stort en verwijs naar art. 1376 van het BW

lucas123
Berichten: 483

#3 , 22 jan 2020 10:38

En als TS nu heeft nagelaten om zijn 'nieuw' rekeningnummer door te geven aan de belastingdienst ?
TS zegt immers niet over welke onachtzaamheid het gaat...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2020 11:00

Er ontbreekt nogal wat informatie.
Was u gehuwd? Gescheiden sedert wanneer? Hadden die belastingen nog betrekking op een periode dat u gehuwd was? Hoe komt het dat de fiscus dit bedrag op dit rekening nummer gestort heeft?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2020 11:30

Waarschijnlijk stond die bankrekening nog in zijn dossier bij de belastingen, of heeft hij erover gekeken bij het invullen van de aangifte of langs Tax on web ( waar de vorige bankrekening blijft staan totdat u die zelf verandert )..

Het terug vragen van uw te goed bij de fiscus, kan maanden duren. Heb onlangs eenzelfde zaak meegemaakt voor een familielid. Dateert reeds van enkele maanden terug; commentaar FOD financiën : kan maanden duren. En dan nog want belastingplichtige heeft waarschijnlijk zelf de fout gemaakt.

Voorstel : ga eens langs met uw gegevens bij het controle kantoor FOD financiën van uw regio. Normaal verwijzen die u steeds naar de uitbetalingsdiensten Brussel; maar wie niet probeert ...

zie link https://financien.belgium.be/nl/particu ... rijgen#q12

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2020 12:03

#5 betreffende link : bij opening linkerzijde betalen of terugkrijgen === terug krijgen post 12 aanklikken

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 jan 2020 13:54

Door enige onachtzaamheid is de teruggave van mijn belastingen gestort op het bankrekeningnummer van mijn ex.
Onachtzaamheid van wiens kant? FOD Financiën stort terug op het rekeningnummer dat u opgegeven hebt bij uw aangifte. Als op dat rekening teruggestort is, is daarmee de zaak af voor FOD Financiën.

Het gaat hier juridisch gezien helemaal niet om een "onverschuldigde betaling", maar om een "vergissing" (vergetelheid / verandering van gedacht) van uwentwege. Het enige dat u kan doen is (al dan niet via gerechtelijke weg) dit bedrag opeisen bij uw ex. U zal dan moeten bewijzen dat uw ex geen recht heeft op dat geld.

Voor hetzelfde geld hebt u bijvoorbeeld mondeling met uw ex afgesproken (toen u nog samen was) dat zij u een bepaalde som leent, en u in ruil de teruggave van uw belastingen (die u in tax-on-web op voorhand kan berekenen) op haar rekening zou laten storten. Er zijn vele scenario's te bedenken waarom u de teruggave van uw belastingen weldegelijlk op de rekening van uw (toenmalige) partner zou willen laten storten. Aan u om te bewijzen dat het hier weldegelijk om een vergissing gaat en niet om een eerder gemaakte afspraak die u nu teniet wil doen omdat jullie nu uit elkaar zijn...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2020 19:18

Door enige onachtzaamheid is de teruggave van mijn belastingen gestort op het bankrekeningnummer van mijn ex.
Onachtzaamheid van wiens kant? FOD Financiën stort terug op het rekeningnummer dat u opgegeven hebt bij uw aangifte. Als op dat rekening teruggestort is, is daarmee de zaak af voor FOD Financiën.

Het gaat hier juridisch gezien helemaal niet om een "onverschuldigde betaling", maar om een "vergissing" (vergetelheid / verandering van gedacht) van uwentwege. Het enige dat u kan doen is (al dan niet via gerechtelijke weg) dit bedrag opeisen bij uw ex. U zal dan moeten bewijzen dat uw ex geen recht heeft op dat geld.

Voor hetzelfde geld hebt u bijvoorbeeld mondeling met uw ex afgesproken (toen u nog samen was) dat zij u een bepaalde som leent, en u in ruil de teruggave van uw belastingen (die u in tax-on-web op voorhand kan berekenen) op haar rekening zou laten storten. Er zijn vele scenario's te bedenken waarom u de teruggave van uw belastingen weldegelijlk op de rekening van uw (toenmalige) partner zou willen laten storten. Aan u om te bewijzen dat het hier weldegelijk om een vergissing gaat en niet om een eerder gemaakte afspraak die u nu teniet wil doen omdat jullie nu uit elkaar zijn...
Wizard, volg uw visie. Maar het gebeurt ( zeker in het geval van Tax on web ) dat de personen in het geval van TS vergeten het vorige bankrekening nr.
te wijzigen. In dit geval ( geen fout van de fiscus ) kan de FOD financiën het bedrag gaan terugvorderen; maar kan zeer lang duren : maanden. Is de aangifte schriftelijk gedaan, liggen de zaken anders want dan vult TS zelf de bankrekening in.
Het verschil zit hem in het feit dat bij Taks on web de bankrekening al vermeld staat ( natuurlijk moet men zelf opletten ) en deze kan men wijzigen. In geval van papieren aangifte, heeft hij zelf de bankrekening opgegeven, is niet voorgedrukt.
En zoals u zegt er zijn vele scenario's mogelijk.

chris 2580
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jan 2020 11:40

Effe ter verduidelijking:
Voor de inkomsten 2017 dienden wij nog een gezamelijke belastingsaangifte te dien omdat mijn ex pas in januari 2018 akkoord ging om het feitelijk samen wonen te beëindigen, we waren toen al uit elkaar sinds eind 2017.
In 2018 heb ik mijn deel van de belastingen via tax-onweb ingevoerd en gevalideerd, gezien mijn ex naliet zelf ook die aangifte te valideren heb ik met een papieren aangifte mijn belastingen inkomsten 2017 ingevuld met vermelding van mijn eigen KBC rekeningnummer.
Voor de inkomsten 2018 kon ik zelf terug mijn eigen aangifte doen via tax-onweb en stond er terug een rekeningnummer vermeld (KBC rekeningnummer) maar blijkbaar niet het mijne achteraf gezien maar wel het KBC rekeningnummer van mijn ex vriendin.
Voor het inkomsten 2017 was er geen teruggave of betaling van de belastingen.
En inderdaad toen ik bericht kreeg dat er een terugbetaling zou plaats vinden voor de inkomsten 2018 is het ontgaan dat het KBC rekeningnummer van mijn ex blijkbaar was overgenomen in mijn nieuwe aangifte van 2018.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 jan 2020 12:14

Tja, neem contact op met uw plaatselijk belastingskantoor (kan je opzoeken op de website van de FOD Financiën), leg de situatie uit en vraag wat je nu moet doen. Mogelijk zijn ze bereid om uw ex te contacteren met de vraag de teruggave van de belastingen terug te storten, en zal u daarna alsnog het bedrag op uw rekening gestort krijgen (maar zoals hierboven gezegd zou dit ook wel eens een héle tijd kunnen duren). Als ze van "slechte wil" zijn, zal men u zeggen dat ze het bedrag weldegelijk teruggestort hebben op het rekeningnummer dat u opgegeven hebt, en u zelf dit bedrag van de eigenaar van dit rekeningnummer moet terugvorderen indien u meent dat het geld u toekomt.

Bel hen even op, zou ik zeggen, en laat ons weten wat ze antwoorden. Ik ben wel benieuwd naar hoe behulpzaam de belastingsdiensten al dan niet zijn in dit geval.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”