Uitkering Loon BV

BerendB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitkering Loon BV

#1 , 02 jan 2020 20:57

Beste,

Ik heb een vraag met betrekking tot het uitkeren van een loon door een BV (besloten vennootschap).
Deze BV zal volgend jaar 3 jaar actief zijn en ik heb nu een klein vraagje.
Deze specifieke zaakvoerder is 99% aandeelhouder van de vennootschap. Momenteel wordt het loon NIET uitgekeerd maar geplaatst op de rekening courant om de liquiditeit van de vennootschap niet aan te tasten.
We hebben ons laten vertellen dat het na 3 jaar het VERPLICHT is om een loon voor de zaakvoerder uit te keren, conform de Belgische wetgeving.

Dit resulteert in de volgende situatie: het loon zal worden uitgekeerd voor zijn gepresteerde diensten op zijn privé rekening en dat geld zal direct terug worden gestort op de rekening van de vennootschap om de investeringen verder af te lossen.
RESULTAAT: deze specifieke zaakvoerder zal personenbelasting moeten betalen.

Door investeringen in deze vennootschap is het niet haalbaar om enerzijds de investeringen te betalen en een loon te moeten betalen aan de zaakvoerder.

Mijn vraag luidt:
Is het enerzijds verplicht de zaakvoerder een loon te laten betalen voor zijn gepresteerde diensten? Of kan men ook andere oplossingen zoeken, om dit probleem te vermijden dat de zaakvoerder personenbelasting moet betalen op het loon.

Ik hoor graag jullie meningen of advies in deze specifieke situatie.

Alvast bedankt voor uw moeite!

Berend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 03 jan 2020 09:24

Er is geen verplichting om een loon uit te keren. De vraag is natuurlijk wel hoe gezond het is dat een bedrijf geen loon kan uitkeren na 3 jaar...

Daarnaast lees ik dat het loon wel boekhoudkundig op de R/C komt. M.a.w. voornoemde zaakvoerder zal steeds personenbelasting moeten betalen (tenzij het om een minimumloon van pakweg 1.000 EUR per maand gaat). In de boekhouding loopt de schuld aan de zaakvoerder echter wel op.

etienne1948
Berichten: 33

#3 , 08 jan 2020 10:55

1. als de zaak failliet gaat , heb je niets van loon ontvangen en waarschijnlijk ook niets uit het faillissementsdossier
2.bij overlijden zullen de erfgenamen aangesproken worden op de R/C als nog te verwerven inkomen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”