eenmanszaak: van bruto naar netto

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

Re: eenmanszaak: van bruto naar netto

#16 , 23 dec 2019 15:48

Met fiscale optimalisatie is m.i. niks mis. Hieronder dus het antwoord:

10.000 inkomsten
- 3.500 beroepskosten (kosten voor het genereren van bovenstaande inkomsten, aankoop materiaal e.d.)
- 3.500 diverse kosten (boekhouder, aftrekbare taksen, etc)
= 3.000 belastbare inkomsten

Op deze 3.000 EUR zal men dus de personenbelasting berekenen (telt men bij uw inkomsten uit hoofdberoep).

Om tot een nihil resultaat te komen moeten er nog 3.000 EUR extra kosten (rechtstreekse kosten en/of afschrijvingen via investeringen) geboekt worden.

Kosten maken is allemaal goed in theorie, maar het heeft vaak geen zin om één euro uit te geven om 40 cent in belasting te besparen. Maar wanneer er bijvoorbeeld investeringen gemaakt kunnen worden in de beginjaren kan dit wel nuttig zijn om niet onnodig veel belastingen te betalen.. zeker bij een eenmanszaak.
rubriek 1600 : brutowinst = inkomsten - kosten rechtstreeks betrekking op activiteit ( materiaal, goederen aangekocht voor verkoop … )
is afhankelijk van welke activiteit
geen belastingen, sociale bijdragen, taksen …
rubriek 1606 : beroepskosten : zie link https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... fstandigen
heb deze link geplaatst omdat ik het hier niet volledig uit de doeken kan doen, gezien anders forum overvol
rubriek 1570 : voorafbetaling belastingen

bij het voorstel van TS zullen zelfs geen sociale lasten betaald worden, gezien geen inkomsten of te gering.

hopelijk is deze bijdrage positief.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#17 , 28 dec 2019 12:37

Met fiscale optimalisatie is m.i. niks mis. Hieronder dus het antwoord:

10.000 inkomsten
- 3.500 beroepskosten (kosten voor het genereren van bovenstaande inkomsten, aankoop materiaal e.d.)
- 3.500 diverse kosten (boekhouder, aftrekbare taksen, etc)
= 3.000 belastbare inkomsten

Op deze 3.000 EUR zal men dus de personenbelasting berekenen (telt men bij uw inkomsten uit hoofdberoep).

Om tot een nihil resultaat te komen moeten er nog 3.000 EUR extra kosten (rechtstreekse kosten en/of afschrijvingen via investeringen) geboekt worden.

Kosten maken is allemaal goed in theorie, maar het heeft vaak geen zin om één euro uit te geven om 40 cent in belasting te besparen. Maar wanneer er bijvoorbeeld investeringen gemaakt kunnen worden in de beginjaren kan dit wel nuttig zijn om niet onnodig veel belastingen te betalen.. zeker bij een eenmanszaak.
Ik volg u in dit voorbeeld, maar dit was mijn concrete vraag:

vraag 1: Mag je sociale bijdragen, gemeente en provinciebelastingen als kosten inbrengen? Stel tesamen dat dit zo een 35% is, dus 3500 euro aan kosten? Moeten die EERST afgetrokken worden?

Dus, concreet, in uw rubriek "diverse kosten" staat ook: aftrekbare taksen... . Vallen sociale bijdragen, gemeente en provinciebelastingen daaronder of niet?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#18 , 28 dec 2019 16:01

# 17 deze vallen onder de te bewijzen beroepskosten. Gaan zeker in het voor gestelde geval geen 35% bedragen. Sociale bijdragen zal zo goed als niets zijn. Gemeente en provincietaksen maken ook geen groot % uit. Het grote gedeelte van de beroepskosten worden door andere echt betaalde kosten gevormd.

De betaalde belastingen op verdiensten zijn geen beroepskosten. Maar de straf van de fiscus op uw inkomsten.

Reclame

etienne1948
Berichten: 33

#19 , 08 jan 2020 11:07

de antwoorden van Fortuin zijn correct, al de rest is emotie en alleen de wetgeving telt

als je iets van boekhouden kent ,dan weet je dat na enkele jaren een negatief inkomen kan bestaan wegens de optelling van de afschrijvingen.Dit zijn niet-cashkosten ! maar dienen om terug te kunnen investeren na de afschrijvingstermijn. Niet alle jaren zullen waarschijnlijk een mooi inkomen geven.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 jan 2020 15:13

de antwoorden van Fortuin zijn correct, al de rest is emotie en alleen de wetgeving telt

als je iets van boekhouden kent ,dan weet je dat na enkele jaren een negatief inkomen kan bestaan wegens de optelling van de afschrijvingen.Dit zijn niet-cashkosten ! maar dienen om terug te kunnen investeren na de afschrijvingstermijn. Niet alle jaren zullen waarschijnlijk een mooi inkomen geven.
[/De antwoorden van Fortuin zijn correct. Inderdaad maar er zijn nog andere adders onder het gras.
Als ervaren boekhouder kan ik u meedelen dat ik er al velen heb zien crashen op die manieren.

https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... -bijberoep
htps://www.acerta.be/nl/starters/startersvrage ... ik-betalen

Ik heb niets tegen optimalisatie, maar de toekomst zal uitmaken of die voor uw bedrijfje ten goede komt of niet. Ik heb zelfs KMO's op die
manier zien ten onder gaan als het minder vlot loopt als voorzien.

En afschrijvingen terug investeren na de afschrijvingstermijn : hoe ? moet het eerst zien. Heb KMO's zelf hun ondergang zien tekenen door versneld af te schrijven om winsten te laten dalen.color]

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”