Beroepskosten inbrengen bij invaliditeit

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Re: Beroepskosten inbrengen bij invaliditeit

#16 , 19 jan 2020 22:11

Bij ziekte- en invaliditeitsuitkeringen is er geen mogelijkheid kosten in te brengen.
Ter compensatie is er een belastingvermindering voor zo'n uitkeringen die voor AJ 2019 maximum 2653 euro bedroeg. Als kosten zouden kunnen afgetrokken worden, dient ook een aanpassing naar beneden te gebeuren van die vermindering.
Ik ben geen juriste en evenmin fiscaliste, maar logisch lijkt mij dit in ieder geval niet omwille van volgende redenen:

1) Iedereen weet intussen dat het beleid van de huidige minister van volksgezondheid erop gericht is zoveel mogelijk arbeidsongeschikten en invaliden terug aan het werk te krijgen; maar eventuele kosten hieraan verbonden zou men dan in principe niet mogen aftrekken van de personenbelasting?

2) Bedrijfsvoorheffing:. Als ik even zoek naar de definitie hiervan, krijg ik oa. het volgende:

https://www.attentia.be/nl/faq/wat-is-b ... oorheffing

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsvoorheffing

Elke persoon in loondienst betaalt als werknemer "bedrijfsvoorheffing". Eveneens dient men bedrijfsvoorheffing te betalen op een invaliditeitsinkomen, dat in principe voortvloeit en waarvan het bedrag gebaseerd is op het laatste verworven loon.

Indien iemand die bedrijfsvoorheffing betaalt als werknemer en bijgevolg werkelijke beroepsinkomsten wel kan aangeven en aftrekken van de belastingaangifte en een invalide persoon eveneens bedrijfsvoorheffing dient te betalen maar geen "beroepskosten" (de naam is misschien wat ongelukkig gekozen) kan aangeven en aftrekken dan is mijn vraag:

Is dit dan geen schending van het gelijkheidsbeginsel of niet-discriminatiebeginsel van de grondwet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 jan 2020 22:50

Bij ziekte- en invaliditeitsuitkeringen is er geen mogelijkheid kosten in te brengen.
Ter compensatie is er een belastingvermindering voor zo'n uitkeringen die voor AJ 2019 maximum 2653 euro bedroeg. Als kosten zouden kunnen afgetrokken worden, dient ook een aanpassing naar beneden te gebeuren van die vermindering.
Ik ben geen juriste en evenmin fiscaliste, maar logisch lijkt mij dit in ieder geval niet omwille van volgende redenen:

1) Iedereen weet intussen dat het beleid van de huidige minister van volksgezondheid erop gericht is zoveel mogelijk arbeidsongeschikten en invaliden terug aan het werk te krijgen; maar eventuele kosten hieraan verbonden zou men dan in principe niet mogen aftrekken van de personenbelasting?

2) Bedrijfsvoorheffing:. Als ik even zoek naar de definitie hiervan, krijg ik oa. het volgende:

https://www.attentia.be/nl/faq/wat-is-b ... oorheffing

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsvoorheffing

Elke persoon in loondienst betaalt als werknemer "bedrijfsvoorheffing". Eveneens dient men bedrijfsvoorheffing te betalen op een invaliditeitsinkomen, dat in principe voortvloeit en waarvan het bedrag gebaseerd is op het laatste verworven loon.

Indien iemand die bedrijfsvoorheffing betaalt als werknemer en bijgevolg werkelijke beroepsinkomsten wel kan aangeven en aftrekken van de belastingaangifte en een invalide persoon eveneens bedrijfsvoorheffing dient te betalen maar geen "beroepskosten" (de naam is misschien wat ongelukkig gekozen) kan aangeven en aftrekken dan is mijn vraag:

Is dit dan geen schending van het gelijkheidsbeginsel of niet-discriminatiebeginsel van de grondwet?
QUOTE: "De bedrijfsvoorheffing is in België een voorschot op de inkomstenbelastingen, dat geheven wordt op beroepsinkomsten, vroeger bedrijfsinkomsten genoemd. Deze bestaat bijna uitsluitend uit inhoudingen op het loon die door de werkgevers aan de belastingdienst doorgestort worden, vergelijkbaar met de loonbelasting in Nederland."

dus:

- werknemer: betaalt bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten wel toegestaan
<>
- invalide: betaalt eveneens bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten (in de regel) niet toegestaan
Laatst gewijzigd door Edita op 19 jan 2020 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007
Berichten: 1812

#18 , 19 jan 2020 22:52

Bij ziekte- en invaliditeitsuitkeringen is er geen mogelijkheid kosten in te brengen.
Ter compensatie is er een belastingvermindering voor zo'n uitkeringen die voor AJ 2019 maximum 2653 euro bedroeg. Als kosten zouden kunnen afgetrokken worden, dient ook een aanpassing naar beneden te gebeuren van die vermindering.
Ik ben geen juriste en evenmin fiscaliste, maar logisch lijkt mij dit in ieder geval niet omwille van volgende redenen:

1) Iedereen weet intussen dat het beleid van de huidige minister van volksgezondheid erop gericht is zoveel mogelijk arbeidsongeschikten en invaliden terug aan het werk te krijgen; maar eventuele kosten hieraan verbonden zou men dan in principe niet mogen aftrekken van de personenbelasting?

2) Bedrijfsvoorheffing:. Als ik even zoek naar de definitie hiervan, krijg ik oa. het volgende:

https://www.attentia.be/nl/faq/wat-is-b ... oorheffing

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsvoorheffing

Elke persoon in loondienst betaalt als werknemer "bedrijfsvoorheffing". Eveneens dient men bedrijfsvoorheffing te betalen op een invaliditeitsinkomen, dat in principe voortvloeit en waarvan het bedrag gebaseerd is op het laatste verworven loon.

Indien iemand die bedrijfsvoorheffing betaalt als werknemer en bijgevolg werkelijke beroepsinkomsten wel kan aangeven en aftrekken van de belastingaangifte en een invalide persoon eveneens bedrijfsvoorheffing dient te betalen maar geen "beroepskosten" (de naam is misschien wat ongelukkig gekozen) kan aangeven en aftrekken dan is mijn vraag:

Is dit dan geen schending van het gelijkheidsbeginsel of niet-discriminatiebeginsel van de grondwet?
https://www.bondmoyson.be/wvl/voordelen ... iteit.aspx


Het is manifest onjuist de er bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden op invalidteitsuitkeringen
( zie link en dat is bij elk ziekenfonds hetzelfde ), tijdens het eerste jaar ziekte worden die in bepaalde situaties wel ingehouden, nmaar na één jaar is het definitief gedaan met inhoudingen

en logica is ook niet echt van belang, enkel de wet

en invalide die een bvba opricht, zou zijn uitkering wel eens kunnen verliezen om verschillende redenen.
Er is daar toelating van de AA voor nodig, en inkomen uit zelfstandige of loontrekkende activiteit zijn aan een cumulregel onderworpen t.O.v. de ziekteverzekering
Laatst gewijzigd door jefke007 op 19 jan 2020 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 jan 2020 22:59

Bij ziekte- en invaliditeitsuitkeringen is er geen mogelijkheid kosten in te brengen.
Ter compensatie is er een belastingvermindering voor zo'n uitkeringen die voor AJ 2019 maximum 2653 euro bedroeg. Als kosten zouden kunnen afgetrokken worden, dient ook een aanpassing naar beneden te gebeuren van die vermindering.
Ik ben geen juriste en evenmin fiscaliste, maar logisch lijkt mij dit in ieder geval niet omwille van volgende redenen:

1) Iedereen weet intussen dat het beleid van de huidige minister van volksgezondheid erop gericht is zoveel mogelijk arbeidsongeschikten en invaliden terug aan het werk te krijgen; maar eventuele kosten hieraan verbonden zou men dan in principe niet mogen aftrekken van de personenbelasting?

2) Bedrijfsvoorheffing:. Als ik even zoek naar de definitie hiervan, krijg ik oa. het volgende:

https://www.attentia.be/nl/faq/wat-is-b ... oorheffing

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsvoorheffing

Elke persoon in loondienst betaalt als werknemer "bedrijfsvoorheffing". Eveneens dient men bedrijfsvoorheffing te betalen op een invaliditeitsinkomen, dat in principe voortvloeit en waarvan het bedrag gebaseerd is op het laatste verworven loon.

Indien iemand die bedrijfsvoorheffing betaalt als werknemer en bijgevolg werkelijke beroepsinkomsten wel kan aangeven en aftrekken van de belastingaangifte en een invalide persoon eveneens bedrijfsvoorheffing dient te betalen maar geen "beroepskosten" (de naam is misschien wat ongelukkig gekozen) kan aangeven en aftrekken dan is mijn vraag:

Is dit dan geen schending van het gelijkheidsbeginsel of niet-discriminatiebeginsel van de grondwet?
https://www.bondmoyson.be/wvl/voordelen ... iteit.aspx


Het is manifest onjuist de er bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden op invalidteitsuitkeringen

en logica is ook niet echt van belang, enkel de wet
onder een bepaald minimumbedrag inderdaag niet.

jefke007
Berichten: 1812

#20 , 19 jan 2020 23:01

NOOIT bij invaliditteitsuitkering

enkel het eerste jaar onder een bepaald miniumbedrag

( geen bedrijfsvoorheffing is niet hetzelfde als niet-belastbaar zijn )


citaat uit een vorige linke
"een bedrijfsvoorheffing op uitkering invaliditeit
Vanaf het 2de jaar arbeidsongeschiktheid wordt er geen bedrijfsvoorheffing meer ingehouden op de uitkeringen. Op basis van de erkenning van invaliditeit door het RIZIV kent de fiscus je wel automatisch een belastingvoordeel toe."

De fiscus kent AL een voordeel toe ( de werkenden zouden misschien naar het Grondwettelijk Hof kunnen waarom zij dat voordeel niet krijgen ? Ze zouden zich ook "gediscrimineerd" kunnen voelen of "hun" gelijkheidsbeginsel zouden zij ook geschonden kunnen achten

en zo kan men tot in het oneindige spijkers op laag water trachten te zoeken

jefke007
Berichten: 1812

#21 , 19 jan 2020 23:47

"- werknemer: betaalt bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten wel toegestaan
<>
- invalide: betaalt eveneens bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten (in de regel) niet toegestaan"

je zal je foute redenering wel even moeten verbeteren
( want invalide betaalt GEEN bedrijfsvoorheffing )

Maar dan raakt noch alles kant noch wal

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#22 , 20 jan 2020 01:09

"- werknemer: betaalt bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten wel toegestaan
<>
- invalide: betaalt eveneens bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten (in de regel) niet toegestaan"

je zal je foute redenering wel even moeten verbeteren
( want invalide betaalt GEEN bedrijfsvoorheffing )

Maar dan raakt noch alles kant noch wal
Kunt U mij dan zo vriendelijk willen zijn de exacte benaming te geven van het soort belastingen die ik op deze invaliditeitsinkomsten dan wel dien te betalen?

Ik veronderstel dat het geen onroerende voorheffing zal zijn...

Volgens de officiele website van Financien betreft het wel degelijk belastingen op beroepsinkomsten in de personenbelasting:

https://financien.belgium.be/nl/particu ... inkomen#q1

"Een beroepsinkomen kan bestaan uit bezoldigingen (loon, vergoeding voor uw woon-werkverkeer, voordelen alle aard …) en/of vervangingsinkomsten (pensioenen, brugpensioenen, werkloosheidsuitkeringen, ziekte- en invaliditeitsuitkeringen…)."

Misschien vindt U dit muggeziften maar ik vrees dat - mocht U zelf ooit wegens omstandigheden buiten Uw wil om moeten terugvallen op een invaliditeitsinkomen - in de ogen van de meesten een win for life -, uw medische kosten de pan uitswingen, vervolgens al uw spaartegoeden zijn opgesoupeerd, uw familie U financieel moet bijspringen en mocht U op dat laatste niet kunnen rekenen U onder een brug zou kunnen gaan slapen - dat U dan elke euro ook twee keer zult omdraaien

...en uit pure noodzaak desnoods spijkers op laag water zult moeten gaan zoeken om te verhinderen dat U tussen wal en schip valt.

Het betreft jaarlijks wel degelijk een aanzienlijk bedrag (tenzij U euromillionair mocht zijn).
Laatst gewijzigd door Edita op 20 jan 2020 01:28, 5 keer totaal gewijzigd.

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#23 , 20 jan 2020 01:22

"- werknemer: betaalt bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten wel toegestaan
<>
- invalide: betaalt eveneens bedrijfsvoorheffing, aftrek beroepskosten (in de regel) niet toegestaan"

je zal je foute redenering wel even moeten verbeteren
( want invalide betaalt GEEN bedrijfsvoorheffing )

Maar dan raakt noch alles kant noch wal
zoniet vervangt U bedrijfsvoorheffing door "belasting op beroepsinkomsten" (zie wikipedia definitie)

en dan raakt U zowel kant als wal.

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#24 , 20 jan 2020 01:42





en logica is ook niet echt van belang, enkel de wet
onder een bepaald minimumbedrag inderdaag niet.
QUOTE: "en logica is ook niet echt van belang, enkel de wet"

Het zijn net dat soort van argumenten die het ganse systeem doen verroten en de reden waarom we dergelijke discussies uberhaupt moeten voeren.

Er bestaat dus wel degelijk rechtspraak omtrent en het is maatschappelijk actueel en m.i relevant.

De wet dient te evolueren met de maatschappelijke realiteit.

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#25 , 20 jan 2020 02:18

NOOIT bij invaliditteitsuitkering

De fiscus kent AL een voordeel toe ( de werkenden zouden misschien naar het Grondwettelijk Hof kunnen waarom zij dat voordeel niet krijgen ? Ze zouden zich ook "gediscrimineerd" kunnen voelen of "hun" gelijkheidsbeginsel zouden zij ook geschonden kunnen achten

en zo kan men tot in het oneindige spijkers op laag water trachten te zoeken

Dat is uiteraard hun goed recht maar daar gaat het HIER toch niet om !!!

Beschouw dat voordeeltje dat U aanhaalt als een miserie-bonus of forfait (eveneens automatisch toegestaan voor werknemers). Wat mij betreft mag U het hebben. Ik hoop dat het 30 % van de remgelden van uw apothekerskosten alleen al dekt.

In landen zoals Nederland zijn medische kosten zelfs aftrekbaar.

Indien U dat bedrag gaat vergelijken met de exhuberante extra medische kosten op jaarbasis, dan zijn we vlug uitgepraat.

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#26 , 20 jan 2020 09:51

Waarom is de cassatierechtspraak in de Kluwerlink relevant?

Voor het geval je al van voor de je arbeidsongeschiktheid als zelfstandige in een vennootschapscontructie werkte of er een wil oprichten om het werk te hervatten?

Ik veronderstel dat het bij oprichting de bedoeling is de statuten dus "zo ruim als mogelijk" op te stellen? Het is wat verwarrend. Zijn kosten die (zogezegd) niet (meer) in overeenstemming zijn met het maatschappelijk doel zoals statutair vastgelegd nu wel of niet aftrekbaar?

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#27 , 20 jan 2020 10:02

Dit is niet verboden, maar informeer je eerst goed wat met u uitkering gaat gebeuren, ziek zijn en zelfstandig zijn kan, maar eerst toelating vragen aan het ziekenfonds, en ook aan adviserende arts .

Zelfstandig zal moeilijk worden voor je uitkering, dus eerst je goed laten inlichten
Thanks.

Ik heb al een paar keer gebeld met mijn ziekenfonds hiervoor.

In het geval van werken in loondienst is deze cumulregeling duidelijk.

Voor wat betreft werken als zelfstandige waren ze zelf niet echt zeker en heb ik tegenstrijdige berichten ontvagen.

Mag een werkgever je tijdens een sollicitatiegesprek vragen naar de (aard van je) medische toestand?

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#28 , 20 jan 2020 10:12



en invalide die een bvba opricht, zou zijn uitkering wel eens kunnen verliezen om verschillende redenen.
Er is daar toelating van de AA voor nodig, en inkomen uit zelfstandige of loontrekkende activiteit zijn aan een cumulregel onderworpen t.O.v. de ziekteverzekering
En wat zijn die verschillende redenen, buiten de voorafgaandelijk toestemming van de AA ?

Die cumulregeling hebben ze mij bij mijn ziekfonds al uitgelegd voor het geval als loontrekkende.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#29 , 20 jan 2020 10:32

Neen hij is daar niet voor bevoegd, maar hij kan wel een arbeidsgeneesheer vragen of je dit werk wel aankan, en deze zal met ja of neen antwoorden, hij is gebonden door zijn beroeps geheim
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 jan 2020 10:39

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”