Huwelijksquotiënt - Ouder/Kind wettelijk samenwonen

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Huwelijksquotiënt - Ouder/Kind wettelijk samenwonen

#1 , 15 dec 2019 18:27

Dag allen,

Ik ben sinds kort doctoraatsstudent die onder een bursaal werkt. M.a.w ik betaal geen belastingen, enkel RSZ bijdrage.
Nu is het mogelijk om via het huwelijksquotiënt minder belastingen te betalen in geval van wettelijk samenwonen.

Vraag: Is het mogelijk dat ik wettelijk samenwoon met mijn moeder en gebruik maak van het huwelijksquotiënt? Of is dit enkel mogelijk voor levenspartners?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 16 dec 2019 17:18

De huwelijkscoefficient is enkel toepasbaar voor mensen die samen een belastingsaangifte indienen (gehuwd of wettelijk samenwonend). Zie de portaalsite van de belastingen voor details.

dako
Berichten: 333

#3 , 17 dec 2019 11:29

Wettelijk samenwonen is niet enkel voor levenspartners maar kan ook met andere familieleden/personen indien voldaan aan de voorwaarden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 17 dec 2019 12:06

Wettelijk samenwonen wel. Huwelijkscoefficient niet. De vraag ging over de huwelijkscoefficient; niet over wettelijk samenwonen (en eventueel samenwonenden Met een laag inkolen ten last nemen)

dako
Berichten: 333

#5 , 17 dec 2019 13:00

Huwelijksquotiënt volgt automatisch uit het feit dat je bij wettelijke samenwoning ook gezamenlijk belast zal worden. Bij een feitelijke samenwoning zou dit niet het geval zijn.

Het jaar van wettelijk samenwonen zal nog afzonderlijk belast worden waardoor huwelijksquotiënt dan nog niet mogelijk ik, maar het volgende jaar wel.
Vraag: Is het mogelijk dat ik wettelijk samenwoon met mijn moeder en gebruik maak van het huwelijksquotiënt? Of is dit enkel mogelijk voor levenspartners?
Dit is dus mogelijk

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 17 dec 2019 23:15

Oeps ja. Correct. Je kan wettelijk samenwonen met een broer, zus, ouder, ...

Nagekeken: huwelijkscoefficient is dan inderdaad toepasbaar. Als je als bursaal nog thuis woont blijf je ook als kind te laste.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”